Ny rapport: Overskuddene krymper i service og handel

Anne-Cecile Kaltenborn er adm. dir. i NHO Service og Handel. Foto: Jon Skille Amundsen 2016

Til tross for økende omsetning, sliter store deler av service- og handelsnæringen med fallende marginer og svak lønnsomhet. Dette kommer frem i rapporten Tall og Trender 2024, som ble presentert under det årlige konjunkturseminaret til NHO Service og Handel.

Her ble de viktigste trendene i norsk næringsliv presentert og utviklingen i de seks ulike bransjene analysert av NHOs sjeføkonom Øystein Dørum og analyseansvarlig Knut Erik Rekdal. Rapporten viser at mange bedrifter opplever at kostnadene øker raskere enn inntektene, noe som gjør driften mer krevende.

Hovedfunn fra Tall og Trender 2024

- Omsetningen øker bra i de fleste av bransjene til NHO Service og Handel. Det er særlig frisørnæringen og handelen som drar nytte av økt kjøpekraft, mens renhold, skadebegrensning og kantine opplever økt etterspørsel fra bedrifter og offentlig sektor. De største utfordringene ser vi imidlertid innenfor bemanningsbransjen og sikkerhetsbransjen. Utfordringen har i den seneste perioden vært fallende og svake marginer i mange av bransjene, sier adm. dir i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn.

Kaltenborn er tydelig på at økt omsetning ikke nødvendigvis betyr at bedriftene tjener mer penger.

- Når kostnadene vokser raskere enn inntektene, svekkes lønnsomheten, og det blir vanskeligere å opprettholde arbeidsplasser, fortsetter hun.

Økonomiske utfordringer påvirker arbeidsmarkedet

Tjenestenæringen er Norges største arbeidsgiver og har siden 1970 skapt over 700.000 nye arbeidsplasser. I dag sysselsetter næringen over 1,2 millioner mennesker – mer enn fire ganger så mange som jordbruk og industri til sammen.

Samtidig står mange bransjer overfor store økonomiske utfordringer. Marginene faller, driften blir mer krevende, og usikkerheten øker.

- Tjenestenæringen har vært en viktig jobbskaper i Norge, men mangel på folk og den økonomiske situasjonen gjør at bedriftene ikke ansetter så mange som de ønsker, fortsette Kaltenborn.

Hun understreker at arbeidskraftkostnader, tilgang på arbeidskraft og mobilitet er avgjørende faktorer for tjeneste- og handelsnæringen.

  • Arbeidslivspolitikk er også næringspolitikk. For mange bedrifter er lønn den største kostnaden, og når marginene presses, må dette reflekteres i lønnsoppgjørene. Vi må sikre en forhandlingsmodell som tar hensyn til de store forskjellene mellom ulike bransjer, påpeker hun.

Se opptak fra konjunkturseminaret

Presentasjon fra seminaret: 25_mars_Webinar_2025.pdf.pdf

mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?