-
Moms til hinder for grønn utvikling?
Markedet for kjøp og salg av brukte varer er i sterk vekst i Norge. Likevel ligger nordmenn på topp i europeisk sammenheng når det gjelder bruk og kast. - Dette er ikke bærekraftig på sikt, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.
-
Sanksjoner og den ukrainske listen
Det er de vedtatte sanksjonene i norsk lov som er styrende. Det konstaterte Utenriksdepartementet under et dialogmøte med næringslivet.
-
Åpner Europas største klokkebutikk
Vårt medlem Urmaker Bjerke åpner gigantbutikk for luksusklokker i Oslo. – Her er det snakk om 2700 m2 butikk. Det er virkelig stort innen ur, sier vår bransjedirektør for handel.
-
Forbrukerne velger bort kapitalvarer
Nordmenn fortsetter å prioritere nødvendighetsvarer og handler hos billigkjedene. – Særlig kapitalvarer som elektronikk, møbler og sport rammes hardt da forbrukernes kjøpekraft reduseres, sier Linda Vist, direktør for Handel i NHO Service og Handel.
-
Flere lederkvinner i handel enn ellers i samfunnet
Halvparten av alle varehandelssjefer er kvinner. Det er en betydelig større andel enn i arbeidslivet ellers. – Lederoppgaven er ikke kjønnsavhengig, kommenterer Elisabeth Haug, CEO i Farmasiet.
-
I 2023 kommer nye regler for salgsmarkedsføring på nett
Moderniseringsdirektivet ventes å tre i kraft i 2023. Målet med direktivet er å styrke håndhevingen av felleseuropeiske forbrukervernregler, og er derfor viktig for deg som driver netthandel.
-
Reagerer på nye regler for kildesortering
Et samlet næringsliv innen dagligvare stiller seg kritisk til endringene i avfallsforskriften.
-
Ny rapport avdekker ukjent norsk suksess internasjonalt
De omsetter for ca. 53 mrd. NOK og har over 16 000 ansatte i EU/EØS-området. Konsulentselskapet Menon Economics har sett nærmere på 18 norske bedrifter som har lykkes i utlandet med salg av tjenester og konsepter.
-
Prisvareveksten fortsatt historisk høy
Prisvareveksten for juli ligger på hele 6,8 % stigning siden juli i fjor, ifølge SSB. – Prisøkningen kommer som følge av situasjonen verden er i, og vi venter negativ utvikling i handelsnæringen som følge av økningene, presiserer Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
-
Kampen mot matsvinn gir resultater
– Vi anerkjenner at vi er en del av utfordringen, men vi står også i den beste posisjonen til å være en del av løsningen, uttaler Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i vårt medlem REMA 1000. Dagligvareaktøren har reddet 189 tonn mat i året som gikk.