-
Prisveksten fortsatt høy
Prisveksten har steget med 6,5 % de siste 12 månedene. Det kan SSB melde i dag. – Det blir en tøff høst, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
-
-Diskusjonen om verdikjeden for dagligvarer er ikke typisk norsk
-Du trenger bare kjøpe en svensk avis på neste harrytur for å finne lignende debatter om pris, selvforsyning, maktfordeling og konkurranse, skriver Ole Robert Reitan, CEO i vårt medlem Reitan retail i Nettavisen.
-
IKEA skal bli sirkulære
Vårt medlem IKEA ved bærekraftsjef Siri Norhagen, deltok nylig på NHO Service og Handels frokostmøte om bærekraft og business. Her delte Norhagen hvordan møbelgiganten jobber for å bli 100 % sirkulære i løpet av de neste åtte årene.
-
Uber for ved slår an
Vårt medlem GreenBringer as (KortreistVed.no) har hatt enorm vekst det siste året. – Jeg tror mange nå oppdager at ved som energibærer er både bærekraftig og grønt, uttaler gründer og daglig leder Trond Fjørtoft.
-
Åpningsdag for Innom – butikken hvor du får i pose og sekk
Vårt medlem Reitan Retails rykende ferske konsept, Innom, er en hybrid mellom convenience og dagligvare. Den er skreddersydd for byfolk i farten, og dem var det mange av da dørene åpnet i dag på Grünerløkka i Oslo.
-
Vil gi nytt liv til treningsklær
Vårt medlem XXL skal donere treningsklær som sportskjeden ikke får solgt til Kirkens Bymisjon. Partene ønsker en lovendring som vil gjøre det enklere å gi nytt liv til klær og sportsutstyr.
-
Det som er kritisk for netthandelsveksten
Da den globale pandemien kom til Norge i mars 2020 eksploderte netthandelen. Den 19 mai har vi et seminar som går dybden av hva som driver utvikling og forteller erfaringer fra de største kjedene.
-
IKEA stanser i øst
Vårt medlem IKEA stanser drift i Russland og Hviterussland midlertidig som følge av Ukrania-krigen.
-
IKEA er kåret som ledende innovatør
Vårt medlem IKEA er kåret som Norges mest kommersielt innovative bedrift av NHH.
-
Dagligvarebransjen og serveringsbransjen er blant de beste på å kutte matsvinn
Regjeringen har sammen med matbransjen et mål om å halvere matsvinnet i Norge innen 2030. Resultatene viser at det kastes ca ti prosent mindre mat enn i 2015. Best er dagligvarebransjen som har kuttet 23,3 prosent og serveringsbransjen 28 prosent, mens industrien har kuttet bare 1,2 prosent.