F.v. bransjedirektør Drift og Service i NHO Service og Handel, Jorulf Brøvig Silde, Divisjonsdirektør Food & Facilities i NHO Service og Handels medlemsbedrift 4Service, Trine Holmen-Løkken, leder for Kost- og ernæringsforbundet, Arnt Steffensen, nestleder i Norsk Arbeidsmandsforbund Arne Presterud, direktør for folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet, Linda Granlund og forskingssjef ved Nofima og medlem av ekspertgruppen, Kristin Hollung. Foto: NHO SH
Dagen før lansering av de nye nasjonale kostrådene, inviterte Kost- og ernæringsforbundet og NHO Service og Handel til samtale under Arendalsuka.
Det var direktør for folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet, Linda Granlund som åpnet gildet da NHO SH og Kost- og ernæringsforbundet inviterte til refleksjon rundt de kommende kostholdsrådene.
– Det er fint å varme opp litt i dag, for vi kommer ikke med nye kostholdsråd hvert år, ikke hvert tiende år engang. Så dette er en stor begivenhet, innledet hun med å si.
Med seg på talerstolen fikk hun etter hvert forskingssjef ved Nofima og medlem av ekspertgruppen, Kristin Hollung, Divisjonsdirektør Food & Facilities i NHO Service og Handels medlemsbedrift 4Service, Trine Holmen-Løkken, leder for Kost- og ernæringsforbundet, Arnt Steffensen og nestleder i Norsk Arbeidsmandsforbund, Arne Presterud.
Strengere krav?
Det var bred enighet i panelet om at kostholdsrådene vil være en viktig pekepinn på hva måltidsbransjen skal være opptatt av fremover, samt at utfordringen ligger i å finne tiltak som fungerer.
– Dårlig kosthold gir dårlig helse i befolkingen, som igjen koster samfunnet store summer, uttalte leder for Kost- og ernæringsforbundet, Arnt Steffensen. - Da er det tøysete at det ikke stilles strengere krav til å følge rådene i måltidsbransjen, særlig der maten serveres i offentlig eller halv-offentlig regi.
Divisjonsdirektør Food & Facilities i 4Service, Trine Holmen-Løkken, støttet opp om at kostholdsrådene må tas på alvor. Hun understreket samtidig at det er kunden som rår.
– Det viktigste for oss, er å finne balansepunktet der vi lager sunn mat som kunden vil ha, presiserte hun.
En mulig nøkkel til å klare begge deler, kan være bedre opplysning ute på norske arbeidsplasser og i befolkningen ellers, et poeng som ble løftet av både Holmen-Løkken og Steffensen.
Kompetanse og opplæring
Et spørsmål fra salen, var hvordan kokkemangelen slår ut på utfordringen med å følge kostholdsrådene.
– Rekrutteringen til kokkefagene har gått ned, noe som er en kjempeutfordring. Da har vi kokker uten nødvendig kompetanse til å ta bevisste valg rundt kosthold. Her må arbeidsgiverne på banen og gi opplæring, svarte Steffensen.
Holmen-Løkken var enig, og kunne fortelle at 4Service har gode erfaringer med å tilby denne typen opplæring til sine ansatte.
Til stede i salen var også influenser og vegetarentusiast Hanne-Lene Dahlgren. Hun stilte spørsmål til panelet om deres tanker rundt mattilbudet på arrangementer som nettopp Arendalsuka. Selv mente hun at disse generelt er for dårlige.
– Her må de aktørene som kan tilby sunn og god mat, være på ballen og gjøre seg synlige. Vi vet at pris og tilgjengelighet er de tiltakene som har best effekt, avsluttet Granlund.
Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.
Takk for tilbakemeldingen!
Takk for tilbakemeldingen!
Bestill et møte med oss
Bestill et møte med oss
Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?