Sterk vekst i februar-handelen: Forbrukerne tilbake i butikkene

Publisert

Økning i handel

Veksten i handelen tilskrives blant annet sterk reallønnsvekst i 2024, der lønningene steg over fem prosent, mens prisstigningen holdt seg rundt tre prosent. Foto: Colourbox.com

Varehandelen viser solide tall for februar 2025, med en omsetningsvekst på hele 7,4 prosent og volumvekst på 3,3 prosent justert for handledager, sammenlignet med februar i fjor. Selv uten justering for kalenderforskjeller, steg omsetningen med 3,4 prosent.

– Dette er en tydelig bekreftelse på at norsk handel står sterkt i møte med et nytt år. Forbrukerne er tilbake i butikkene, og kjøpekraften er i bedring. Det er svært gledelig etter flere utfordrende år, sier bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.

Se statistikken for februar her.

Samtidig legger høye renter press på både butikkdrift og forbrukernes lommebok, særlig i bransjer som selger kapitalvarer som møbler, byggevarer og elektronikk.

– Selv om omsetningen utvikler seg bra er det fortsatt krevende tider lønnsomhetsmessig i handelen og bransjen preges av sterk konkurranse. Men med bedre kjøpekraft i befolkningen står handelsnæringen bedre rustet enn på lenge likevel, sier Vist.

Netthandelen drar lasset

Netthandelen hadde den sterkeste veksten i februar, med en økning på hele 8,4 prosent. Butikkhandelen fulgte etter med en solid vekst på 2,9 prosent.

– Veksten i netthandelen viser at kundene fortsetter å handle digitalt, samtidig som den fysiske handelen også vokser. Det vitner om en balansert og robust bransje, sier Vist.

Store forskjeller mellom bransjene

Flere segmenter har hatt en spesielt god februar, blant annet boligtekstiler, kosmetikk, leker og møbler. Disse viser at det er optimisme blant forbrukerne og vilje til å bruke penger på både hjem og fritid.

Samtidig har enkelte bransjer fortsatt krevende tider. Elektronikk, byggevarer og bensinstasjoner trekker ned snittet, med svak utvikling gjennom årets to første måneder.

Økt reallønn gir kjøpekraft

Veksten i handelen tilskrives blant annet sterk reallønnsvekst i 2024, der lønningene steg over fem prosent, mens prisstigningen holdt seg rundt tre prosent. Dette gir forbrukerne reallønnsvekst og er en viktig forklaring bak den positive utviklingen.

– Etter flere år med økonomisk usikkerhet og høy sparing, ser vi nå at folk bruker mer penger igjen. Det er gode nyheter for næringen, men også for norsk økonomi, sier Vist.

Se også gjerne vår bransjerapport for handel.

kvinne
mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?