Sammenlignet med januar i fjor, og justert for virkedager, viser de ferske tallene en verdivekst på 7,2 prosent og en økning i volum på 4,2 prosent.
Handelstall og -statistikk for januar
– Det er gledelig at veksten fortsetter, og at vi ser en stabilisering etter flere utfordrende år, sier Vist.
Hun peker på at forbrukerne fortsatt er svært bevisste på pris, men at økt kjøpekraft ser ut til å slå ut i vekst i varehandelen.
– Netthandel har hatt en særlig sterk måned med en verdivekst på 15,3 prosent og en volumøkning på 13,6 prosent. Det tyder på at kundene er på jakt etter gode tilbud og benytter seg av digitale plattformer for å finne dem, sier Vist. Hun legger til at dette er verdivekst og omsetningsvekst fra norsk netthandel. Omsetning fra internasjonale netthandelsplattformer som eksempelvis Temu, kommer i tillegg til disse tallene.
Videre har spill og leker hatt en svært sterk måned, men vekst på 26,9 prosent sammenlignet med januar i fjor. Det samme gjelder for ur, gull- og sølvvarer: her ligger veksten på 20,6 prosent. Hovedårsaken til denne sterke økningen er svært lave tall for disse to bransjene i 2024, og at omsetningen nå har normalisert seg. Lavest vekst ser vi på elektronikk med 0,9 prosent og byggevare med 3,2 prosent.
Den gode veksten kan likevel være skjør. Handelen er internasjonal og Norge importerer det meste av varer som selges i norske butikker, og en ventet handelskrig vil derfor ha betydning også for utvikling av varehandelen i Norge.
– Pris på varer vil da måtte øke, som igjen vil påvirke hvordan forbrukeren velger å fordele sin disponible inntekt, avslutter Vist.
Vil du følge med på utviklingen i norsk handel? Se bransjerapport her!