Det sier bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
Etter mer enn to år med nedgang for varehandelen, begynte utviklingen å ta seg opp fra februar 2024. Mai var særlig sterk, mens juni viste noe nedgang igjen sammenlignet med fjoråret i samme periode. I juli er veksten igjen tilbake både i verdi og volum.
— Det vi ser er at mange handelsaktører har svakere marginer på grunn av sterk kostnadsvekst over tid. Det betyr at det fortsatt er særlig fokus på lønnsomhet i bransjen, utdyper Vist.
Hun legger til at når marginene jevnt over synker, så kommer det også flere konkurser i kjølvannet.
— En effekt av pandemien var svært lav konkursandel i handel, og denne “korrigeringen” venter vi å se fremover. Vi ser allerede at det har vært en økning i antall konkurser, selv om vi ikke er tilbake på det nivået som var i 2019.
Før fellesferien spådde NHO Service og Handel at nordmenn og turister kom til å legge igjen 92 mrd kroner i norske butikker denne sommeren – altså i juli og august. Dette vil i så fall bety vekst fra fjoråret.
— Svak krone gjør Norge til et attraktivt reisemål både for nordmenn og turister, og vi er spent på å se hva tallene for juli og august vil vise. Vi tror fortsatt at spådommen vår vil treffe godt, sier Vist.
For juli var veksten sterkest i drikkevarer, apotek, sport og elektronikk, mens kosmetikk, møbel og byggevarer hadde svakest vekst sammenlignet mot fjoråret.
Se NHO Service og Handels handelstall for juli.
Her finner du også vår bransjerapport for handel.