Det sier Linda Vist, bransjedirektør i NHO Service og Handel.
I juni beregnet organisasjonen at nordmenn og turister ville legge igjen 92 milliarder kroner i norske butikker i løpet av juli og august. I august steg varehandelen 4,2 prosent i omsetning sammenlignet med fjoråret, og 1,4 prosent i solgt volum. Med det lander vi på en vekst i sommerhandelen i juli og august samlet på 4,9 prosent fra i fjor. Justerer man for at det var en ekstra handledag i årets sommerhandel var veksten på 2,9 prosent.
I august var det særlig sterk vekst i omsetningen i ur og gull, sport, drikkevarer, dagligvare og apotek, mens veksten var svakere for møbler, byggevarer, spill og leker og kosmetikk sammenlignet med året før.
— Det vi ser er at norske forbrukere fortsatt er svært prisbevisste, og de handler i hovedsak nødvendighetsvarer. Vi ser også at enkelte bransjer som har hatt svak vekst, nå får vekst i hovedsak grunnet svake sammenlignbare tall. Sport er et eksempel på sistnevnte. Også bransjer med sterk vekst den seneste tiden som kosmetikk, sliter med å slå sterke sammenlignbare tall, utdyper Vist.
Selv om nedgangen i volum som herjet frem til februar i år har snudd, sliter fortsatt mange handelsaktører med svakere marginer på grunn av sterk kostnadsvekst over tid.
— Selv om salget går bra, er de fleste handelsaktører fortsatt presset når det kommer til lønnsomhet. Det betyr at bransjen fortsatt må jobbe svært bevisst for å beholde arbeidsplasser og sikre vekst, avslutter Vist.
Se NHO Service og Handels handelstall for august her.
Se også gjerne vår bransjerapport for handel.