Varehandelstallene for februar viser en svak oppgang i volumet solgte varer, etter nedgang gjennom to og et halvt år. — Det er fortsatt tøffe tak for handelen, men optimisme hos forbrukerne gir forsiktig optimisme også hos næringen.
Det sier direktør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
I februar hadde handelsnæringen en volumvekst på 4,6 prosent og verdivekst på 9,5 prosent. Butikkhandelen vokste med 8,8 prosent. Det er likevel fortsatt netthandelen som er vekstvinner, med en vekst på 16,4 prosent i verdi.
— Det er flere grunner til at vi nå, for første gang på 31 måneder, ser vekst. Starten på fjoråret, som vi sammenligner med, var svært svakt. Videre har nordmenns sparing falt, og vi benytter oppsparte midler. Arbeidsledigheten er lav, rentene har toppet seg og forbrukerne er rett og slett mer optimistiske enn før, utdyper Vist.
Hun understreker samtidig at det fortsatt selges lave volum, og justert for antall salgsdager mot fjoråret, er volumveksten i februar 0,6 prosent og 5,1 prosent i verdivekst.
For 2024 så langt, er det en volumvekst på 1,9 prosent og verdivekst på 6,8 prosent.
Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.
Takk for tilbakemeldingen!
Takk for tilbakemeldingen!
Bestill et møte med oss
Bestill et møte med oss
Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?