— Nedgangen er primært drevet av at årets juni hadde én mindre handledag enn fjoråret, samt at juni 2023 hadde sterk vekst, sier bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
Etter mer enn to år med nedgang for varehandelen, begynte utviklingen å ta seg opp fra februar 2024. Mai var spesielt sterk sett i lys av den tøffe tiden mange retailere har stått i. Juni har i motsetning til mai også vært preget av dårlig vær noe som påvirker flere bransjer negativt.
— Det er nok ikke slik at vi skal inn i en like tøff periode som rett etter pandemien. Retailere må belage seg på å være bevisst sine kostnader i en god stund til, men vi tror fortsatt at pendelen kan ha snudd, utdyper Vist.
Hun legger til at før fellesferien, spådde NHO Service og Handel at nordmenn og turister kom til å legge igjen 92 mrd kroner i norske butikker denne sommeren – altså i juli og august. Dette vil i så fall bety vekst fra fjoråret.
— Svak krone gjør Norge til et attraktivt reisemål både for nordmenn og turister, og vi er spent på å se hva tallene for juli og august vil vise. Vi tror fortsatt at spådommen vår vil treffe godt.
For juni gjorde handling i fysisk butikk det dårligst, med både fall i verdi på 2,8 prosent, mens netthandelen hadde en økning i omsetning på 2,3 prosent. Samtidig sank antallet solgte varer for både fysisk og digital handel.
NHO Service og Handels handelstall for juni finner du her.