Sammenlignet med samme måned i fjor, hadde varehandelen negativ verdivekst i september på -0,7 prosent. Også volumet falt, her med 2,8 prosent.
— Nedgangen er drevet av én mindre handledag i 2024, enn det vi hadde i 2023. Dette kan også forklare at netthandelen har hatt kraftig vekst, da nettbutikken er åpen alle dager og til alle døgnets tider, sier bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
Justert for handledager er det sterkere vekst enn på flere måneder, med verdivekst på 3,7 prosent og en volumvekst på 1,6 prosent.
Vist påpeker at forbrukerne fortsatt er svært prisbevisste, og at dette påvirker hva de handler og hvor.
— Dette er nok også en del av forklaringen til hvorfor netthandelen vokser, da det er enkelt å finne gode tilbud på nett. Og pris- og produktbevisste forbrukere forklarer gjerne hvorfor store og dyrere varer, som byggevarer, møbler og elektronikk, gjør det dårligere enn mange andre segmenter.
I september var veksten sterkest i tekstiler og utstyrsvarer, drikkevarer, ur og gull og sport. Flere av bransjene preges av at sammenlignbare tall var svake i fjoråret.
NHO Service og Handels handelstall for september finner du her.
Se også vår bransjerapport for handel.