Med én ekstra handledag, ble det økning i både omsetning og antall solgte varer for handelen i oktober. — Vi ser at både netthandel og butikkhandel hadde en sterk oktober, noe som tyder på at volumet i varehandelen har bunnet ut, sier bransjedirektør Linda Vist.
Sammenlignet med samme måned i fjor, hadde varehandelen verdivekst i oktober på 7,4 prosent. Også i solgte varer var det økning, her med 4,9 prosent.
— Oppgangen er noe drevet av én mer handledag i oktober 2024, enn det vi hadde i 2023. Samtidig ser vi at når vi justerer for den ekstra handledagen er det fortsatt vekst på hele 4 prosent i verdi og 1,3 prosent i volum, sier bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
Vist påpeker likevel at forbrukerne fortsatt er svært prisbevisste, og at dette påvirker hva de handler og hvor. En del av varehandelen i oktober, flyttes også til november, hvor julehandelen skyter fart – særlig under Black Friday og Black Week.
— På nett er det enkelt å finne gode tilbud, noe som også er med på å dra netthandelen opp. Dette forklarer også hvorfor store og dyrere varegrupper, som byggevarer, møbler og elektronikk, gjør det dårligere enn mange andre segmenter så langt i år selv om vi ser noen positive tendenser de seneste månedene.
I oktober var veksten sterkest i drikkevarer, tekstiler og utstyrsvarer, Klær og møbel. Flere av bransjene preges av at sammenlignbare tall var svake i fjoråret.