Oktober-handel: Oppgang i både volum og omsetning

Publisert

høstløv mot blå himmel

Foto: Colourbox

Med én ekstra handledag, ble det økning i både omsetning og antall solgte varer for handelen i oktober. — Vi ser at både netthandel og butikkhandel hadde en sterk oktober, noe som tyder på at volumet i varehandelen har bunnet ut, sier bransjedirektør Linda Vist.

Se rapport (pdf).

Sammenlignet med samme måned i fjor, hadde varehandelen verdivekst i oktober på 7,4 prosent. Også i solgte varer var det økning, her med 4,9 prosent.  

 — Oppgangen er noe drevet av én mer handledag i oktober 2024, enn det vi hadde i 2023. Samtidig ser vi at når vi justerer for den ekstra handledagen er det fortsatt vekst på hele 4 prosent i verdi og 1,3 prosent i volum, sier bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.  

 Vist påpeker likevel at forbrukerne fortsatt er svært prisbevisste, og at dette påvirker hva de handler og hvor. En del av varehandelen i oktober, flyttes også til november, hvor julehandelen skyter fart – særlig under Black Friday og Black Week. 

— På nett er det enkelt å finne gode tilbud, noe som også er med på å dra netthandelen opp. Dette forklarer også hvorfor store og dyrere varegrupper, som byggevarer, møbler og elektronikk, gjør det dårligere enn mange andre segmenter så langt i år selv om vi ser noen positive tendenser de seneste månedene.  

I oktober var veksten sterkest i drikkevarer, tekstiler og utstyrsvarer, Klær og møbel. Flere av bransjene preges av at sammenlignbare tall var svake i fjoråret.  

NHO Service og Handels handelstall for oktober finner du her
Se også vår bransjerapport for handel

mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?