Sammenlignet med samme måned i fjor, hadde varehandelen verdivekst i november på 5,8 prosent. Også i solgte varer var det økning, her med 2,1 prosent.
— Oppgangen er drevet av Black Week som markerte startskuddet til julehandelen. Vi ser at stadig mer av denne forflytter seg fra desember til november, noe tallene i dag bekrefter, sier bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
Hun forklarer videre at forbrukerne, etter lange tider med dyrtid, er prisbevisste og jakter på gode tilbud, også når de handler inn julegaver.
— Dette betyr også at netthandelen gjorde det godt i november, sier Vist. Nå er hun spent på hvordan desember vil se ut, og hvor nært NHO Service og Handels julehandelsprognose treffer blink.
I november var veksten sterkest i spesialbutikker som selger IKT utstyr. Flere av bransjene preges av at sammenlignbare tall var svake i fjoråret, men det var vekst i majoriteten av bransjene i november.
NHO Service og Handels handelstall for november finner du her.
Se også gjerne vår bransjerapport for handel.