Eivind Hilling er kjøpmannstreneren hos REMA 1000.
-Det handler om å bygge økt kompetanse og yrkesstolthet til butikkfaget, sier Eivind Hilling, kjøpmannstreneren hos REMA 1000. 229 ansatte har tatt fagbrev hos Rema 1000 siden 2015. Et eksempel er Kristoffer Andre Steindal (24) som gikk fra Nav til et løp der han tar fagbrev og gjør karriere i Molde.
Kristoffer Andre Steindal (24) fikk jobb og fullførte utdannelsen i Rema 1000 i Molde. Steindal er ikke en helt ordinær ansatt. Han får nemlig fagbrev etter en gitt periode som medarbeider i butikken.
- Jeg begynte i jobben gjennom arbeidstrening fra Nav. Så fikk jeg spørsmålet om å bli lærling, siden jeg hadde gått salg og service på videregående, sier Steindal til Romsdals Budstikke.
- Å være lærling i Rema er ganske kjekt. Først tenkte jeg at det var fint for å få gjennomført utdanningen min, men jeg fant rett og slett ut at jeg elsker å jobbe i butikk. Jeg tror det er mange som fortsatt forbinder det å jobbe i dagligvaren med det å ikke ha utdannelse. I alle fall har mange av mine venner sagt slike ting til meg, og det mener jeg er litt dumt. For det er gode karrieremuligheter og nye oppgaver hele tiden, sier Steindal.
- Målet mitt er å bli kjøpmann. Jeg vil åpne min egen butikk. Nå har jeg Jakob som en slags lærer, og jeg føler at jeg får mye ansvar, mener Steindal, som har et ønske om å en gang komme med på kjedens eget talentprogram.
Bygger kompetanse og yrkesstolthet
-Vi bygger kompetanse og yrkesstolthet til butikkfaget. Vi er brennende opptatt av at REMA 1000 skal være mulighetenes bedrift, og alle som vil og har lyst skal ha muligheten til å kunne utvikle seg. Hos oss sier vi at hvis du tror du er ferdig utlært, så er du ikke utlært, men ferdig. Uansett ansvarsområde så handler det om at kunnskap gir selvtillit til å utvikle seg selv og bedriften man jobber i, sier kjøpmannstreneren Eivind Hilling.
- Hva er kravene til fagbrev?
-Vi kjører to opptak i året. Hittil har det vært kull på opp mot 30 deltakere. Kravet for å melde seg opp til den praktiske fagprøven er 5 år eller 60 måneder dokumentert arbeidserfaring innen salg. Prisen for å gjennomføre en fagbrevutdanning varierer fra ulike aktører, men i REMA 1000 har vi naturligvis lave priser. Vi er jo tross alt et lavprisselskap som er opptatt av å gjøre mest mulig ut av hver eneste krone, forteller Eivind Hilling.
- Hvilke fordeler gir fagbrev for bedriften, for den enkelte medarbeider og for bransjen?
-Det ligger mye stolthet og energi i å ha et håndfast bevis på at du har gjennomført og bestått en fagbrevutdanning og et bevis for kunnskapen du har. Det gir deg muligheter, større ansvar, personlig utvikling og muligheter for større utfordringer. For REMA 1000 er dette med på å gjøre oss til en attraktiv arbeidsgiver og få engasjerte ansatte. Bransjen vår har lenge blitt møtt med «så du sitter bare i kassa på….».
- Etter pandemien og den fantastiske og samfunnskritiske jobben som har blitt gjort i butikk er min klare oppfatning at holdningen har snudd. Vi våkner heldigvis sultne hver morgen, og da er dagligvare en næring som alltid vil stå støtt, og jeg tror flere og flere skjønner at en karriere i bransjen kan være noe for dem, sier Eivind Hilling.
- Hva er ambisjonene?
- Ambisjonen er å fortsette å synliggjøre mulighetene for å utvikle seg i salgsfaget hos REMA 1000. Vår erfaring er at vi møter topp motiverte ansatte som er sultne på mer kunnskap, og at stadig flere ser fremover og tenker på karriere.
- Hva går talentprogrammet i Rema 1000 ut på?
Talentprogrammet er REMA 1000 sin egen kjøpmannsskole, og varer i ett skoleår. I løpet av åtte samlinger får studentene teoretisk og praktisk erfaring innen fagene ledelse, salg, økonomi, digitale verktøy og konseptet REMA 1000. Flere av våre kjøpmenn og fagsjefer er blant kursholderne. Etter fullført kurs kan studentene enten fortsette på ferden mot sin egen butikk, eller søke seg videre internt i organisasjonen. Hvert år gjennomfører rundt 40 engasjerte REMA-ansatte.
-Årets talentprogram hadde over 100 søkere. Talentprogrammet er noe av det viktigste vi har i REMA 1000. Det er her vi utvikler gode ledere som skal forvalte en av Norges sterkeste merkevarer i fremtiden, slutter Eivind Hilling.
Kvalitetssikring og trygghet
- Det er gledelig at Rema 1000 har så gode erfaringer og sater på fagbrev, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
-Fagbrev er et svært viktig tiltak som gir relevant kompetanseheving innen en detaljhandel som er preget av lav utdannelse. Fagbrevet i salg er en kvalitetssikring og trygghet både for arbeidstaker og arbeidsgiver i forhold til kunnskap om eksempelvis regelverk for HMS og internkontroll i tillegg til salgsarbeidet med lønnsomhetsvurderinger, markedsføring og markedsstrategi, sier Vist.