Compass Groups Global Eating at Work Survey 2023, som omfatter innsikt fra hele 35 000 arbeidstakere i 26 ulike land, avslører at Covid-19-pandemien og den globale levekostnadskrisen, har gjort ansatte mer oppmerksomme på hva de ønsker og mener de fortjener av goder fra arbeidsgiver.
Hele 57 prosent av alle arbeidstakere i Norge, sier at de gransker arbeidsgivers velferdsgoder nøyere enn de pleide å gjøre. For yngre arbeidstakere, Generasjon Z, er andelen hele 69 prosent.
– I Compass Group overvåker vi alltid impulser og trender. Derfor er denne type innsikt viktig for oss i vårt arbeid med konseptutvikling og innovasjon. Vi er opptatt av å ivareta våre mattradisjoner samtidig som vi skal ha tidsaktuelle konsepter som løfter våre kunder og begeistrer deres gjester, uttaler Culinary Director Gunnar Hvarnes.
Bekreftende og overraskende
– Undersøkelsen både bekrefter og overrasker, sier direktør for Drift og Service i NHO Service og Handel, Jorulf Brøvig Silde.
Gjennom kontakt med medlemsbedriftene til NHO Service og Handel, ser han at en større del av bedriftskundene vektlegger sunn mat, ernæring og matens miljøavtrykk ved kontraktinngåelse. Samtidig er det tydelig at et godt mat- og serveringstilbud på arbeidsplassen, er noe arbeidstakerne setter høyt: Funnet til Compass Group bekreftes av NordicFM-survey, som NHO Service og Handel gjennomførte sammen med blant annet Norsk kommunalteknisk forening og EY.
– Det som overrasker, er hvor tydelig også yngre ansatte gir uttrykk for koplingen av matglede opp mot trivsel på arbeidsplassen. Det lover godt for videre arbeid med kvalitet og innovasjon i kantinebransjen fremover, utdyper Brøvig Silde.
Generasjon Z er særlig matbevisste
Generasjon Z, altså alle som er født mellom 1996 og 2010, forventes å utgjøre 27 prosent av den globale arbeidsstyrken innen 2025. Denne gruppen er derfor særlig vektlagt i Compass Groups Global Eating at Work Survey 2023.
Som Brøvig Silde påpeker, fremstår den yngre arbeidsstyrken som særlig bevisst på sine matkrav. I tillegg til å ha tydelige krav til mattilbud på arbeidsplassen, fremkommer det at Generasjon Z er opptatt av sunnhet, miljøavtrykk og at maten er smakfull.
– Vi ser at nye trender kommer raskere til Norge enn de gjorde tidligere. Generasjon Z og Millennials er tech-natives. De er født inn i, og lever med den digitale verden, helt ulikt de tidligere generasjonene. Trender og endringer kommer fortere til dem. En matinteressert 23-åring våkner hver dag med den siste inspirasjon fra 50 av verdens beste kokker rett inn på telefonen. Det skaper nye ønsker og behov, avslutter Culinary Director i Compass Group Norge, Gunnar Hvarnes.
Noen av hovedfunnene i Compass Groups undersøkelse:
- I møte med høyere levekostnader tar 73 % av Generasjon Z og 61 % av alle arbeidstakere i Norge til orde for at arbeidsgivere i større grad bør tilby gratis eller subsidierte måltider på jobben.
- I alle aldersgrupper anses fleksibel arbeidstid som den mest attraktive ikke-økonomiske fordelen som arbeidsgivere kan gi, etterfulgt av helseforsikring og muligheten til å jobbe hjemmefra. Personalrestaurant er på plass nummer fire.
- 45 % av alle nordmenn ville ha dratt på arbeidsplassen oftere, om den hadde en personalrestaurant. Andelen øker til 66 % blant Generasjon Z.
- 69 % av Generasjon Z i Norge sier at en personalrestaurant/kantine/kaffebar er viktig når de vurderer mulige arbeidsgivere.
- 3 av 4 i Generasjon Z forventer at serveringsstedene skal hjelpe dem med å gjøre sunnere mat- og drikkevalg.
- Måltidene bør være plantebaserte med kjøtt som et valgfritt tillegg. Dette hevder 61 % av Generasjon Z.
- De unge bestiller gjerne mat og drikke via en app. Det svarer 55 % av Generasjon Z vs. 36 % i den bredere arbeidsstyrken.
Les mer om funnene her