Smak deg frem: Med karrierevalg på menyen
For få unge velger yrkesfag, og etterspørselen etter arbeidskraft er historisk høy. Servering-, kantine- og matomsorgsbransjen er en av dem som blir rammet. Konseptet "Smak deg frem" skal snu trenden.
For få unge velger yrkesfag, og etterspørselen etter arbeidskraft er historisk høy. Servering-, kantine- og matomsorgsbransjen er en av dem som blir rammet. Konseptet "Smak deg frem" skal snu trenden.
– Markedet tar seg sakte opp, men arbeidskraftunderskuddet er en stor utfordring. Vi trenger folk på alle nivå, fagarbeidere, driftsledere og servicemedarbeidere, sier Ivar Villa, direktør forretningsutvikling i 4Service og leder for bransjeutvalg kantine- og servering i NHO Service og Handel.
Villa er ikke alene. I år passerte antallet ledige stillinger 100 000 for første gang, og etterspørselen etter arbeidskraft er med det historisk høy. Mangelen på yrkesfaglærte er spesielt fremtredende, også i måltidsbransjen.
I 2021 tok 1063 personer fagbrev i restaurant- og matfag. Dette var noe høyere enn i 2020, men fortsatt for få til å møte arbeidslivets behov for arbeidskraft. De lave tallene er bakgrunnen for den digitale rekrutteringskampanjen "Smak deg frem". Her inviterer en samlet mat- og måltidsbransje ungdom, unge voksne og voksne som skal velge ny vei i arbeidslivet, på innsiden av utdanningen og yrkene den kan føre til.
Tradisjonelt sett har rekrutteringen til yrkesfag vært sentrert rundt hva du gjør og blir. I "Smak deg frem", rettes oppmerksomheten mot hva du lærer og hvordan dette kan brukes.
– Folkehelse og bærekraft er kanskje ikke ord de fleste forbinder med bransjen vår, men det burde det være, sier Ingeborg Malterud, fagsjef for drift- og servicebransjen i NHO Service og Handel.
– Ansatte i mat- og måltidsbransjen tilegner seg kunnskap som kan påvirke viktige samfunnsområder. Eksempelvis gjennom å lage den sunne hverdagsmaten, bruke lokale råvarer og bidra til systemer som minker matsvinn, utdyper Malterud.
Et annet viktig budskap i kampanjen, er fleksibiliteten utdanningsretningen gir. Arbeidslivet er i stadig endring, og mange skifter både jobb og karrierevei flere ganger.
– I et omskiftelig arbeidsliv blir kompetanse og egenskaper viktigere enn jobbtittel, påpeker Malterud, og legger til:
– Restaurant- og matfag er derfor et trygt valg på mange måter. Det finnes mange muligheter i selve bransjen, både med tanke på arbeidsoppgaver, -tid og sted, og faget er samtidig et godt grunnlag å bygge videre på dersom du ønsker å skifte retning etter hvert.
"Smak deg frem" går i sosiale medier frem til søknadsfristen til videregående utdanning 1. mars 2023. For å samle erfaringer og planlegge veien videre, inviteres det til temakonferanse på Umami Arena på Lillestrøm i februar 2023.
I tillegg setter initiativtakerne sammen en verktøykasse for rekruttering bestående av ferske presentasjoner, filmer, bildebanker og oppskrifter på rekrutteringsaktiviteter.
Landbruks- og matdepartementet gav 2 millioner kroner til oppstart av rekrutteringsprosjektet, og fikk statusrapport i et møte 23. september. Her uttrykket landbruk- og matminister Sandra Borch at departementet er meget fornøyd med prosjektet, både i uttrykk, tankesett og resultatene per nå.
– Kampanjen skal gå frem til i alle fall 1. mars 2023, men rekrutteringen til mat- og måltidsfagene må jobbes kontinuerlig med. Vi må illustrerende hvordan det å smake seg frem både i utdanningsløpet og arbeidslivet, gir deg et forsprang, avslutter Malterud.
Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.