Kritisk til matsvinn-byråkrati

Foto: ColourBox
NHO Service og Handel er kritisk til økt bedriftsbyråkrati i forslaget til ny matsvinnlov.
Foto: ColourBox
NHO Service og Handel er kritisk til økt bedriftsbyråkrati i forslaget til ny matsvinnlov.
NHO Service og Handel (NHO SH) støtter målet om å redusere matsvinn, men er kritisk til flere av virkemidlene i forslaget til ny matsvinnlov. I sitt høringssvar peker NHO SH på at loven kan føre til betydelige og unødvendige administrative byrder for næringslivet, særlig for små og mellomstore bedrifter. Det er dog uansett viktig i det videre arbeid med regelverket at bedriftene selv settes i førersetet, slik forslaget om at det er aktsomhetsvurderingen til den enkelte bedrift som skal legges til grunn for eventuelle tiltak.
Lovforslaget mangler en tydelig avgrensning av hvilke virksomheter som omfattes, noe som kan føre til at opptil 120 000 bedrifter pålegges nye rapporteringskrav. NHO SH advarer mot et omfattende regelverk som kan føre til økt byråkrati uten nødvendigvis å bidra til effektiv matsvinnreduksjon.
NHO SH fremhever at den eksisterende bransjeavtalen for reduksjon av matsvinn allerede gir gode resultater. De anbefaler at innsatsen styrkes gjennom samarbeid i verdikjeden, heller enn å innføre nye, tunge reguleringer. Erfaringer fra andre land viser at slike partnerskap gir bedre resultater enn pålagt regulering.
Høringssvaret stiller spørsmål ved hvorfor bare én av de fire tiltakspakkene fra Matsvinnutvalget er inkludert i forslaget. Det etterlyses en bredere tilnærming som omfatter hele verdikjeden, inkludert forbrukere og offentlige institusjoner, som også bidrar vesentlig til matsvinn.
Oppfordrer til veiledning fremfor sanksjoner
NHO SH mener at Mattilsynets tilsynsmyndighet bør begrenses, og at veiledning bør være første steg før eventuelle sanksjoner. De etterlyser også en likebehandling mellom private og offentlige aktører, ettersom kommuner og fylkeskommuner i dag ser ut til å være fritatt for overtredelsesgebyr.
NHO SH anbefaler at myndighetene styrker eksisterende tiltak og legger større vekt på informasjonsarbeid og beste praksis, fremfor å pålegge næringslivet ytterligere byrder. NHO SH inviterer til videre dialog for å finne mer effektive løsninger. Det er viktig at bedriftene selv settes i førersetet, slik kravet om at det er aktsomhetsvurderingen til den enkelte bedrift som skal legges til grunn for eventuelle tiltak
For mer informasjon, kontakt bransjedirektørene Linda Vist og Jorulf Brøvig Slide.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?