Nye runder med MVA i kantiner

Publisert

Foto: ColourBox

- Håndtering av MVA knyttet til driftstilskuddet for kantiner har vist seg å være krevende å forholde seg til både for våre leverandører og for deres kunder, sier bransjedirektør Jorulf Brøvig Silde i NHO Service og Handel.

-Bransjen har aktivt søkt å forholde seg til føringene fra skattemyndighetene gjennom bindende forhåndsuttalelser og veiledninger, for så å se at myndighetene senere har gått tilbake på tidligere føringer. De seneste årene har bransjen forholdt seg til prinsipputtalelsen fra 2020 fra Skattedirektoratet og den praksisendringene denne signaliserte, sier Jorulf Brøvig Silde.  

- Bransjeutvalg servering og måltidstjenester i NHO Service og Handel arbeider for å gjøre det enklere å forholde seg til regelverket også uten juridisk spisskompetanse og forventer at skattemyndighetene bidrar til dette. Det siste bransjen ønsker er at ulike mva-fortolkninger skal ha konkurransevridende effekter, sier Silde.

Han viser til at skatteetaten har publisert en ny ny bindende forhåndsuttalelse (BFU) om kantiner og MVA, som blant annet behandler usikkerheten som oppstod rundt lønnstrekk etc. i forbindelse med den forrige BFUen.

Etter at BFU 1/2022 ble publisert, har det vært usikkerhet om hvordan kontantstrømmene i avtaler påvirker i avgiftsplikten.

I BFUen sa Skattedirektoratet følgende:

"Dersom det imidlertid etableres en ordning hvor ansatte trekkes i lønn og dermed har fri adgang til å spise i kantinen, vil det stille seg annerledes. En forutsetning for at det skal være tale om en «management risk» modell er som nevnt at betalingen fra brukerne tilfaller kantineoperatørene, og det kan vanskelig sies å være tilfellet dersom det skjer kantinetrekk i lønnen til de ansatte. Hvorvidt betalingen skjer fra bruker til bedrift – typisk ved at ansatte blir trukket i lønn – eller om betalingen skjer fra bruker til kantineoperatør, har med andre ord betydning for om vi står overfor en «management fee» modell (omtalt nærmere i Skattedirektoratets uttalelse av 26. juni 2020) eller en «management risk» modell (omtalt i Finansdepartements uttalelse av 29. juni 2001. Og det er bare i de sistnevnte tilfellene at kantinetilskudd fra bedriften til kantineoperatøren på visse vilkår ikke anses merverdiavgiftspliktig."

BFU 15/2024 modifiserer Skattedirektoratet dette og legger vekt på at det må skje en bredere vurdering:

"En obligatorisk kantineordning utelukker imidlertid ikke at kantineselskapet ikke driver «kantinedrift som forestås av et selvstendig serviceselskap» selv om det isolert sett ikke taler for at det er «management risk». I tillegg må man vurdere tilskuddets størrelse, som dermed blir helt sentralt. I dette tilfellet opplyser selskapet at hver ansatt trekkes 500 kroner inklusive merverdiavgift i lønn per måned. Og ifølge det opplyste vil det månedlige lønnstrekket ikke nødvendigvis dekke råvarekostnadene for kantinens buffettilbud. Egenbetalingen er fast for hele kontraktsperioden, mens varekostnadene endrer seg. Den avgiftspliktige omsetningen vil derfor kunne være lavere enn varekostnaden. Driftstilskuddet, som kommer i tillegg til egenbetalingen, skal derfor dekke driften av kantinen, herunder lokaler, lønn til de ansatte, driftsmidler og øvrig drift i tillegg til en eventuell del av råvarekostnadene. Størrelsen på tilskuddet er etter Skattedirektoratets oppfatning i dette tilfellet så stort at det taler mot at kantineselskapet bærer særlig risiko. I tillegg er tilskuddet fast frem til første ordinære prisregulering (alminnelig indeksregulering) og reforhandles i januar hvert år dersom det skjer en ekstraordinær bemanningsendring.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?