Gull-kampanje for restaurant- og matfag

Publisert

Møt Hedda: Sjømathandler med smak for service og teamwork, og som er en del av kampanjen "Smak deg frem".

Rekrutteringskampanjen Smak deg frem har bidratt til å øke søkertallene til restaurant- og matfag. Nå har den også vunnet gull i europamesterskapet i kommunikasjon.

I år har 4 100 ungdommer søkt seg til programfagene innen restaurant- og matfag. Søkertallene til restaurant- og matfag i vg1 har jevnlig gått nedover. For første gang på over 10 år har det vært en kraftig økning i antall søkere. I år har over 1 900 personer søkt vg1, en økning på 7 prosent fra i fjor. Mer her

Vinnerne av European Excellence Awards, ofte kalt EM i kommunikasjon, ble kåret i Berlin 6. desember.

"Smak deg frem" er en kampanje som startet i 2020 av NHO Reiseliv og som siden har fått en rekke samarbeidspartnere. Prosjektet gjennomføres som et samarbeid mellom NHO Reiseliv, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel, Hovedorganisasjonen Virke, Fellesforbundet, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers Landsforening (NKL), Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og Matfag (FORM). 

Prosjektet ble i 2022 tildelt midler fra Landbruks- og matdepartementet (LMD) til oppstart av en av flerårig kampanje. Også departementet er opptatt av rekruttering til mat- og måltidsbransjen. Prosjektet er ikke tildelt midler i det forslåtte statsbudsjettet for 2025.

Smak deg fram. Se eksempler fra kampanjen

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?