Søkere til restaurant- og matfag øker
I 2021 startet en nasjonale rekrutteringskampanje til restaurant- og matfag som ser ut til å gi resultater. Antall søkere til restaurant- og matfag øker.
I 2021 startet en nasjonale rekrutteringskampanje til restaurant- og matfag som ser ut til å gi resultater. Antall søkere til restaurant- og matfag øker.
Landbruks- og matdepartementet har satt av 2 millioner kroner til oppstart av den nasjonale rekrutteringskampanjen Smak deg frem. Kampanjen startet i 2021 og skal vare frem til 2023. Den ble en suksess med over 800.000 visninger under fjorårets kampanjeperiode.
I tillegg til høye visningstall i 2021, var det også en oppgang i antall søkere til Restaurant- og matfag for inneværende skoleår.
- Det er vanskelig å måle om det har en direkte korrelasjon med fjorårets kampanje, men vi så en oppgang i søkertall etter at den fant sted. Det er gledelig. Så er det viktig å huske på alle de lokale aktivitetene som gjennomføres i hele landet. De er viktige for kjentgjøringen av faget. Vår kampanje vil blant annet øke bevisstheten blant ungdommer og deres foresatte. Vi er opptatt av at innsøkingen til faget forblir høyt også i årene fremover og skal gjøre alt vi kan for at årets kampanje blir en suksess, sier Henrik Hamborg, politisk rådgiver for kompetanse og rekruttering i NHO Reiseliv.
Prosjektet gjennomføres som et samarbeid mellom NHO Reiseliv, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel, Sjømat Norge, Hovedorganisasjonen Virke, Fellesforbundet, Norsk nærings- og nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers landsforening (NKL), Baker- og konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og Matfag (FORM).