Om Klimato
Klimato er en startup med mål om å redusere klimapåvirkningen fra mat ved å hjelpe restauranter å kalkulere, kommunisere og rapportere klimautslippet til rettene de serverer. Klimatos klimamerking inspirerer og oppmuntrer kokker og restaurantgjester til å velge mer klimavennlig.
Målet med partnerskapet er å inspirere og påvirke mer bevisste matvalg og klimavennlige spisevaner. Matindustrien står for over 25 % av globale klimagassutslipp. Selv med små endringer i kostholdet kan ha en stor påvirkning på klimaet dersom mange nok tar del. Samarbeidet mellom Sodexo og Klimato markerer et viktig steg i å øke bevisstheten rundt hvordan kostholdet påvirker klimaendringer og hvordan vi kan spise innenfor planetens grenser. Sammen ønsker selskapene å inspirere andre restauranter og kantiner til å følge etter, og være en del av endringen og ta fatt på sin egen bærekraftsreise.
Bærekraftige menyer
Klimatos løsning gjør det mulig for Sodexos kokker å kalkulere klimapåvirkningen av rettene de lager for å lage mer bærekraftige menyer. Klimaavtrykket til hver rett blir vist frem gjennom klimamerking på menyen som gjør det enkelt for gjestene å sammenligne retter og velge klimasmart. Ved å spore matrelaterte klimautslipp og utvikle klimamål, kan Sodexo enkelt følge utviklingen deres mot å redusere klimapåvirkningen av maten de serverer over hele landet.
Allerede i 2019 ble klimamerkingen innført i personalrestauranten Sodexo driver for DNB i Bjørvika, og siden det har flere av selskapets personalrestauranter tatt i bruk Klimato sitt verktøy. Nå tar FM-selskapet enda lengre og i løpet av høsten 2021 vil alle Sodexo sine personalrestauranter ha klimamerking på menyen.
Sammen med Sodexo har Klimato nå muligheten til å påvirke i større grad på grunn av rekkevidden til denne globale organisasjonen, sier Erik Olsen, Head of Growth i Klimato.
Samarbeid og felles innsats
Samarbeid og felles innsats er viktig for å nå FNs globale klimamål, og samarbeid legger også det største grunnlaget for dette partnerskapet. Ved å gjøre denne forpliktelsen, har Sodexo muligheten til å utdanne og ansvarliggjøre både kjøkkenpersonell og restaurantgjester til å ta aktivt del i den bærekraftige transformasjonen som behøves for å redusere påvirkningen matindustrien har på planeten vår.
Både reduksjon av matavfall og mer plantebaserte menyer bidrar til lavere CO2-fotavtrykk, og Sodexo er avhengige av at spisegjestene er bevisste og støtter opp om innsatsen fra kjøkkenet. Klimato har en pedagogisk kommunikasjon på toppen av smart teknologi.
- Vi som en stor bedrift trenger slike samarbeid med gode startups for å være i front på bærekraftsarbeidet, sier Kirstine Holst, direktør for bærekraftig forretningsutvikling i Sodexo i en pressemelding.