Sodexo med klimamerking i alle personalrestauranter

Publisert

Miljømerket veggisburger.

Vårt medlem Sodexo og Klimato slår seg sammen for å lede den bærekraftige transformasjonen av norske lunsjmåltider og innfører klimamerking på alle menyer i Sodexos personalrestauranter.

Om Klimato

Klimato er en startup med mål om å redusere klimapåvirkningen fra mat ved å hjelpe restauranter å kalkulere, kommunisere og rapportere klimautslippet til rettene de serverer. Klimatos klimamerking inspirerer og oppmuntrer kokker og restaurantgjester til å velge mer klimavennlig.

Målet med partnerskapet er å inspirere og påvirke mer bevisste matvalg og klimavennlige spisevaner. Matindustrien står for over 25 % av globale klimagassutslipp. Selv med små endringer i kostholdet kan ha en stor påvirkning på klimaet dersom mange nok tar del. Samarbeidet mellom Sodexo og Klimato markerer et viktig steg i å øke bevisstheten rundt hvordan kostholdet påvirker klimaendringer og hvordan vi kan spise innenfor planetens grenser. Sammen ønsker selskapene å inspirere andre restauranter og kantiner til å følge etter, og være en del av endringen og ta fatt på sin egen bærekraftsreise.

Bærekraftige menyer

Klimatos løsning gjør det mulig for Sodexos kokker å kalkulere klimapåvirkningen av rettene de lager for å lage mer bærekraftige menyer. Klimaavtrykket til hver rett blir vist frem gjennom klimamerking på menyen som gjør det enkelt for gjestene å sammenligne retter og velge klimasmart. Ved å spore matrelaterte klimautslipp og utvikle klimamål, kan Sodexo enkelt følge utviklingen deres mot å redusere klimapåvirkningen av maten de serverer over hele landet.

Allerede i 2019 ble klimamerkingen innført i personalrestauranten Sodexo driver for DNB i Bjørvika, og siden det har flere av selskapets personalrestauranter tatt i bruk Klimato sitt verktøy. Nå tar FM-selskapet enda lengre og i løpet av høsten 2021 vil alle Sodexo sine personalrestauranter ha klimamerking på menyen.

Sammen med Sodexo har Klimato nå muligheten til å påvirke i større grad på grunn av rekkevidden til denne globale organisasjonen, sier Erik Olsen, Head of Growth i Klimato.

Samarbeid og felles innsats

Samarbeid og felles innsats er viktig for å nå FNs globale klimamål, og samarbeid legger også det største grunnlaget for dette partnerskapet. Ved å gjøre denne forpliktelsen, har Sodexo muligheten til å utdanne og ansvarliggjøre både kjøkkenpersonell og restaurantgjester til å ta aktivt del i den bærekraftige transformasjonen som behøves for å redusere påvirkningen matindustrien har på planeten vår.

Både reduksjon av matavfall og mer plantebaserte menyer bidrar til lavere CO2-fotavtrykk, og Sodexo er avhengige av at spisegjestene er bevisste og støtter opp om innsatsen fra kjøkkenet. Klimato har en pedagogisk kommunikasjon på toppen av smart teknologi.

- Vi som en stor bedrift trenger slike samarbeid med gode startups for å være i front på bærekraftsarbeidet, sier Kirstine Holst, direktør for bærekraftig forretningsutvikling i Sodexo i en pressemelding.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?