Nofima vil se på hvordan koronakrisen er en mulighet for innovasjon, hvilke typer innovasjoner som er implementert og hvilke nye forretningsmuligheter som vil overleve etter krisen i norsk matindustri og serveringsnæring. Resultatene vil bli delt i etterkant.
Liten og stor
Dette er en kvantitativ undersøkelse rettet mot små og store norske serverings- og matvareselskaper om hvordan de innoverte og styrte endring under og etter koronakrisen. Man vil studere hvilke evner, ressurser som er essensielle og hvilken rolle offentlige insentiver og støtte spiller.
- Vi har sett eksempler på kantine- og serveringsbedrifter som har kommet opp med nye og spennende forretningsområder som mottrekk til koronakrisen, sier bransjedirektør Jorulf Brøvig Silde. - Nå dykker vi dypere inn i denne innovasjonskraften og er spent på hva Nofima kan finne fram til som kan styrke bransjens innovasjonskraft også i mer normale tider.
Bakgrunn
Koronakrisen har påvirket mange næringsmiddelbedrifter sterkt, og salget har falt drastisk i B2B (kantiner, restauranter, kiosker, bensinstasjoner), mens salget til B2C-markedene har endret karakter og tvunget matindustrien til å revurdere strategier, forretningsmodeller, distribusjon og salgskanaler. Tidligere undersøkelser av den økonomiske krisen i 2008 har vist at kriser kan føre til økt innovasjonsaktivitet for en liten gruppe raskt voksende, relativt nye selskaper og selskaper som allerede var svært innovative før krisen.
Forventede prosjektresultater
- Bedrifter: Økt kunnskap om innovasjon i krisetider med eksempler fra bedrifter som lykkes til inspirasjon i eget innovasjonsarbeid.
- NHO Service og Handel og NHO Mat og Drikke: Økt forståelse for medlemsbedriftenes situasjon og innovasjonsmuligheter i koronakrisen, samt ny kunnskap til bruk i resultatdeling og inspirasjon.
- Forskning: Resultatene vil inngå i det vitenskapelige arbeidet i Nofimas strategiske forskningsprogram InnoFood/FoodForFuture.
Har du spørsmål?
Kontakt: Dr. Antje Gonera, seniorforsker Innovasjon i Nofima, antje.gonera@nofima.no