NHOs medlemsundersøkelse, som ble klar denne uken, har dystre tall. Kantiner opplever stor svikt i etterspørselen.
Over 9 av 10 svarer at de har merket lavere etterspørsel og kanselleringer siste fire uker som følge av koronakrisen. Hjemmekontor og nødvendige smittevernstiltak fører til at kundegrunnlaget i mange tilfeller er fullstendig borte og da er det viktig at bransjen blir tilstrekkelig kompensert for dette.
-Mindre og sårbare aktører er særlig utsatt og helt avhengig av å få kompensasjon gjennom støtteordninger, sier Jorulf Brøvig Silde. Mange bedrifter belastes ytterligere ved at servering til arrangementer, seminar og konferanser bortfaller som følge av strenge smittevernshensyn.
NHOs medlemsundersøkelse er basert på 3.800 svar. 530 respondenter er medlemsbedrifter i NHO Service og Handel.
Hovedfunn medlemsundersøkelse for kantiner
- 92 % har merket lavere etterspørsel og kanselleringer siste fire uker (Totalt NHO: 70 %).
- 50 % har gjennomført oppsigelser (Totalt NHO: 14 %)
- 50 % har planer om oppsigelser (Totalt NHO: 17 %)
- 17 % av bedriftene frykter konkurs (Totalt NHO: 14 %)
- 83 % av bedriftene har permittert ansatte (totalt NHO Service og Handel: 26 %)