Kantiner er blitt 27 prosent bedre
Matsvinn i gram pr gjest, for hotell og kantiner har blitt redusert med hhv. 8 og 27 % sammenlignet med 2017.
Matsvinn i gram pr gjest, for hotell og kantiner har blitt redusert med hhv. 8 og 27 % sammenlignet med 2017.
Tallene viser at det i første halvår 2019, ble kastet ca. 12 000 tonn spiselig mat fra hoteller, kantiner, restauranter og servicehandel.Matsvinn i gram pr gjest, for hotell og kantiner har blitt redusert med hhv. 8 og 27 % sammenlignet med 2017. 63 % av kantinene og 42 % av hotellene har oppnådd målsetningen om minimum 20 % reduksjon i matsvinnet. Det viser at det gir resultater å engasjere de ansatte, innføre systematisk måling og iverksette forebyggende tiltak.
Sammen med hotellkjeden Radisson Hotel Group og SiO Mat & Drikke, var Døgnvill Burger nominert som kandidat til "Beste tiltak 2019".
Juryen mente vinneren skilte seg ut ved at de har vært flinke til å involvere de ansatte, noe som har resultert i økt eierskap og engasjement. Videre har de igangsatt systematisk måling av matsvinnet, analysert utfordringsområder, og med bakgrunn i dette gjennomført enkle og effektive tiltak som å tilpasse til mer riktige porsjonsstørrelser,
benytte samme type råvarer i flere retter samt utnytte råvarer ved å f.eks. bruke deler av tomatene til å lage pebre (chilensk tomatsalsa).
I september i fjor etablerte Eurest, NHO og Matvett initiativet "Beste praksis-kantine". Målet var å finne en modell som har en helhetlig og systematisk tilnærming til å redusere matsvinnet i kantinevirksomheter og i samarbeid med møtesenter og gårdeier. Det ble satt en konkret målsetning om å redusere matsvinn fra møtemat/konferanser og fra tallerken i kantinen med 20 %. Prosjektet har vist at samarbeid og kunnskapsdeling mellom kantineoperatør og oppdragsgiver skaper unike resultater. Eurest-kantinen i Næringslivets hus har lykkes i å involvere de ansatte i arbeidet og har fått til et godt samarbeid med oppdragsgiveren, NHO, for å avdekke utfordringer og finne løsninger. Sammen har de bl.a. oppnådd å halvere matsvinnet fra møtemat og konferanser. Kantinen vant også prisen for "Beste samarbeid" på forumet.
Mye mat blir kastet som følge av at ansatte på kjøkkenet ikke har tilstrekkelig kunnskap i å vurdere om maten er trygg for gjenbruk eller kan inngå som ingrediens i andre retter, redistribueres via alternative salgskanaler eller doneres til veldedige formål. Nofima er faglig ansvarlig for veilederen for Trygg gjenbruk av mat, som ble presentert på forumet. Veilederen finnes også i en forenklet guide. Begge versjoner er tilgjengelig på her.
Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.