-NHO er en viktig kunde for oss, og gjennom KuttMatsvinn2020 har vi bevist at vi sammen kan skape gode resultater, særlig ved å redusere matsvinnet fra møtemat, sier Ida Silseth fra Eurest.
Siden forrige kampanjeuke i januar har matsvinnet fra møte- og konferansemat blitt redusert med hele 54 prosent. Målet er å redusere det totale matsvinnet fra Næringslivets hus med 20 prosent innen utløpet av 2019 ved å ha et helhetlig fokus som sikrer at matsvinnet ikke øker igjen etter kampanjeslutt.
Enkle tiltak gir stor effekt
Tiltakene som hittil er innført for bedre å utnytte overskuddsmaten i NHO-huset, er enkle, men effektive. Eksempler på tiltak er:
- Bevisstgjøring av ansatte via profileringsmateriell fra KuttMatsvinn-prosjektet
- Innføring av Too Good To Go for å selge overskudd fra møte- og konferansemat
- Ny kjøledisk plassert i kantinen - Restedisken - der overskudd fra møte- og konferansemat tilbys gratis til alle ansatte
- Små poser som legges ved serveringsfat slik at møtedeltakerne kan ta med seg rundstykker ol. som blir til overs
- Servering av rundstykker på brett med assortert pålegg, slik at noen brett kan beholde plastdekket på for å gi bedre holdbarhet, og tryggere gjenbruk ved at ikke alle fatene settes frem, men oppbevares kjølig
- Tydelig kommunikasjon og oppfordring til alle som bestiller mat til å ta en ekstra sjekk av matbestillingen dagen før, for å eventuelt korrigere ved avmeldinger
- Informasjon til konferansegjester om at det serveres mat med oppfordring om å melde fra selv om arrangementet de deltar på er gratis
- Erfaringene fra pilotprosjektet i NHO blir viktig å dele med resten av bransjen. Det er første gang vi har kartlagt årsaker, sammensetning og tiltak for matsvinn fra møtemat, og vi håper funnene vil inspirere andre møte- og konferanseaktører til å gjennomføre noen av de samme tiltakene, sier Anne-Grete Haugen fra Matvett.
Mer om saken