#205

Tall og Trender 2024: Frisør og Velvære

Her de viktigste tall og trender for frisør- og velværebransjen.

I Tall og Trender 2024 presenteres offentlig tilgjengelige tall, medlemstall og tall fra diverse tilgjengelige rapporter og analyser på et overordnet og et mer detaljert nivå per bransje.  

1. Innledning

portrett av Halsan

Anne Mari Halsan, administrerende direktør i Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB). Epost: anne.mari.halsan@nfvb.no. Mobil: 91106279:

NFVB er forbundet for frisør- og velværebedrifter og ble etablert i 1907. NFVB er landets eneste dedikerte bransjeforening for disse bransjene og jobber med politikk-, kompetanse- og bransjeutvikling for å gi medlemmene en bedre hverdag med større muligheter til å oppnå suksess i sin forretning.

NFVB organiserer så å si samtlige arbeidsgivere i frisør- og velværebransjen som er organisert i Norge. Disse står for godt over halvparten av all omsetning i bransjene. Det er mange ENK uten ansatte i bransjene, og de fleste av dem er ikke organiserte. Dette gjør bedriftssiden særlig sårbar for krisetider. Erfaring fra blant annet pandemien viser at et team på mer en 4 til 5 ansatte styrker bedriftenes levedyktighet gjennom sårbare tider.

 Frisør- og velværebransjen er i endring med nye forretningsmodeller og konsepter. Aktører som kun tilbyr deler av faget, som eks barbershops eller kun klipp. Fullsortimentbedrifter tilbyr enda bredere med omkringliggende tjenester til selve hårbehandling. Konseptene i velværebransjen utvikles både i dybde og bredde. Spesialiserte bryn- og neglesalonger, samtidig med at det er en betydelig økning av fullsortmentsalonger med både tradisjonell og medisinsk hudpleie.

 NFVB er en autonom organisasjon, som er tilknyttet NHOSH som bransjeorganisasjon. Det største uttak av tjenester fra NHOSH ligger hos advokatene/arbeidslivsavdelingen. Også innenfor marked/salg, politikkutforming og kommunikasjon samarbeider NFVB og NHOSH. 

2. Næringspolitikk

  1. Utdanning og kompetanse: Påse at bedriftene får den kompetansen og det volumet som behøves fra skolene, og legge til rette for livslang læring og karriere i bransjen. Politisk oppfølging av relevante punkter fra offentlige utvalg og NOUer.
  2. Samkjøring av faglige krav, innhold og gjennomføring av svenneprøver.
  3. Jobbe for å iverksette fagbrev for hudpleie
  4. Jobbe for at bedriftenes belastning ved sykefravær i håndverksbransjer må tilpasses, grunnet tapt inntekt fra den sykmeldte.
  5. AFP tilpasset arbeidsintensive bransjer med overvekt av unge arbeidstagere
  6. Jobbe for at bedriftshelsetjenesten bedre reflekterer bedriftenes faktiske behov og fungerer som hyllevaretilbud som bedriftene kan plukke fra. (Tydeliggjøring av retningslinjer).
  7. "Regulering" av frisørbransjen gjennom krav til kompetanse hos eier/driver av en frisørbedrift. (NFVB autorisasjon/Mesterbrev/annet).
  8. Lærlingtilskudd for voksne studenter.
  9. Lærlingtilskudd som reflekterer kostnaden ved å ha en elev i opplæring.
  10. Ekstra lærlingtilskudd for lærlinger med spesielle behov; for eksempel psykisk helse, språk, rus mm. Arbeidstilskudd for arbeidstagere med spesielle behov satt inn i struktur som gjør bedriftene i stand til å ivareta disse uten å gå med tap.

3. Markedet for frisør og velvære

Frisør- og velværemarkedet besto av ca. 10.000 bedrifter i 2022 (SSB), men kun 3.300 av dem sto med driftsinntekter i 2023, ifølge regnskapstall fra forvalt.no. En stor del av bedriftene er enkeltpersonforetak og leverer ikke regnskap. Omsetningen i bransjen var samlet på 13,0 mrd (SSB tabell 12910), en økning på 7,8 prosent fra året før. Denne omsetningen inkluderer enkeltpersonforetak.

Bransjens samlede driftsmargin var på 2,2 prosent av driftsinntektene i 2023, noe som er et fall for tredje år på rad etter at bransjen leverte en driftsmargin på 5,3 prosent i 2020. Driftsmarginen i 2023 er den laveste i perioden 2014-2023. Bransjen har mange enkeltpersonforetak (64 prosent), men andelen er fallende. Svært mange av de sysselsatte i bransjen jobber mindre enn et årsverk. Antall sysselsatte lå i 2022 på 19 040 noe som tilsvarte 10.338 årsverk.

grafikk

Omsetningsutvikling (MNOK) og driftsmargin Frisering og skjønnhetspleie

grafikk

Pandemien førte til en nedgang i antall av frisører, mens antall kosmetologer økte. Antall lønnstakere, med yrke frisør, falt gjennom pandemien før det flatet ut på en nedgang på 10 prosent, målt mot samme kvartal i 2019. Antall kosmetologer er økende og lå allerede i 3 kvartal 2021 over tilsvarende kvartal i 2019. I fjerde kvartal 2024 var det 8,4 prosent flere lønnstakere som hadde kosmetolog som yrke enn i fjerde kvartal 2019.

Utvikling (%) i antall lønnstakere i frisøryrket og kosmetologyrket målt mot 2019

grafikk

4. NFVB i NHO Service og Handel

  NFVB (Norske Frisør og Velværebedrifter) er en autonom organisasjon, som er tilknyttet NHOSH som bransjeorganisasjon. Etter at Cutters og Raise meldte seg inn i NFVB i 2021 er store deler av bransjen samlet i NFVB  

grafikk

5. Ansatte i bransjen

Det er ca 9 000 frisører og 6 000 velværefagpersoner i Norge (kilde NFVB)

Per 4. kvartal 2024 var

  • 88 prosent av frisørene og 92 prosent av kosmetologene kvinner, mot et snitt på 47 prosent for alle yrker
  • 61 prosent av frisørene og 58 prosent av kosmetologene er under 40 år, mot et snitt på 47 prosent for alle yrker
  • 27 prosent av yrkesgruppeinndelingen frisør og kosmetolog oppga å være ikke-vestlige innvandrere, mot 15 prosent totalt for alle yrkesgrupper
grafikk

Frisører og kosmetologer er altså i langt større grad kvinner og yngre enn snittet for alle yrker, og i noen større grad innvandrere fra ikke-vestlige land.

6. Utvikling i 2024 – frisør og skjønnhet

I 2024 ser det også ut til at bransjen er i vekst basert på korttransaksjonene til DnB. Data er tilgjengelig frem til august 2024 og akkumulert er det en omsetningsvekst på 6,4% mot samme periode i fjor. Prisveksten i samme periode er 5,0% noe som tilsier en volumvekst i bransjen.

Omsetningsvekst og prisvekst i 2024 vs 2023 (DnB korttransaksjoner/SSB)

grafikk

 

7. Omdømmeundersøkelse 2023

Resultater fra frisørenes omdømmeundersøkelse 2023:

  • 55 % er svært fornøyd med sin frisør og 33% er ganske fornøyd.
  • 62 % benytter hovedsakelig samme frisør.
  • 17 % benytter hovedsakelig samme frisørsalong, men varierer frisør.
  • 21 % benytter ulike frisørsalonger og frisører.

Befolkningens oppfattelse av ulike forhold i frisørbransjen
Snittscore: skala 1-6, hvor 1 er svært dårlig og 6 er svært bra

grafikk

Befolkningen vurderer ulike forhold knyttet til sin frisør. Det kundene gir høyest score er frisørens respekt for kundens intimsone, serviceinnstilling og arbeidsinnsats og produktivitet. De 5 forholdene som kundene scorer høyest er alle knyttet til frisøren, mens på 6 plass kommer bransjens tilpasning til det digitale.

Befolkningens vurdering av ulike parametre for valg av frisør
Hvor viktig er følgende for deg ved valg av frisør?
Snittscore: Skala 1-6, hvor 1 er svært uviktig, mens 1 er svært viktig

De viktigste parametrene for kundene ved valg av frisør er god hygiene hos frisør og salong, enkelhet når man skal bestille, samt at salongen er seriøs knyttet til arbeidsforhold og myndigheter.

grafikk

Omdømmeundersøkelse Hudpleie 2023:

  • 37 % er svært fornøyd med sin hudpleier og 44 % er ganske fornøyd.
  • 43 % benytter hovedsakelig samme hudpleier.
  • 15 % benytter hovedsakelig samme hudpleiesalong, men varierer hudpleier.
  • 42 % benytter ulike salonger og hudpleier.

Befolkningens oppfattelse av ulike forhold i hudpleiebransjen
Snittscore: skala 1-6, hvor 1 er svært dårlig og 6 er svært bra

Som for frisør er det forhold direkte relatert til hudpleieren som scorer høyest. Serviceinnstilling, respekt for intimsone, produktivitet og faglige kompetanse. Tilpasning til det digitale scores også høyt som i frisørbransjen.

grafikk

Befolkningens vurdering av ulike parametre for valg av hudpleier
Hvor viktig er følgende for deg ved valg av hudpleier
Snittscore: Skala 1-6, hvor 1 er svært uviktig, mens 1 er svært viktig

grafikk

God hygiene er viktigste parameter for valg av hudpleie. Det nest viktigste er enkelhet når du skal bestille tjenesten. De ansattes kompetanse og at denne blir oppdatert er også viktige parametre for valg av hudpleier.

 

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?