Motbakke for service og handel

Publisert

Anne-Cecilie Kaltenborn er adm. dir i NHO Service og Handel. Foto: Pressure

Det går dårligere i en rekke service- og handelsbransjer enn i næringslivet generelt, viser nye tall.

For næringslivet generelt har markedsutsiktene bedret seg noe siden februar, men et knapt flertall venter fremdeles forverring. Krisen i byggenæringen er ikke alene om å skape pessimisme. Betydelig deler av servicebransjen har det også tøft.

-Hardest rammet er bemanningsbransjen der nær halvparten av bedriftene opplever at markedet er dårlig og ser dystert på fremtiden, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, adm. direktør i NHO Service og Handel.

Flere pessimister enn optimister

Også handel, frisører og velvære har det tøft, viser NHOs medlemsundersøkelse for mars.

- Nær 1 av 4 av våre bedrifter opplever markedet som dårlig, sier Kaltenborn.

- For våre medlemmer sett under ett, er det flere som synes markedet er dårlig enn godt i mars og nivået er litt lavere enn i februar, forteller hun.
Innen Handel er det 23,2 prosent som opplever et dårlig marked. For frisør- og velværebedrifter er det 21,3 prosent som opplever det samme.

Bemanningsbransjen er i en særstilling på grunn av streng regulering slik at 44,8 prosent av bedriftene sier at de mister oppdrag og ser mørkt på fremtiden. Minst pessimisme finner man innen sikkerhet og beredskap der bare 9,1 prosent opplever dårlige tider.

Om undersøkelsen
Undersøkelsen ble gjennomført fra 28. februar. til 5. mars. 2381 NHO-bedrifter svarte. Markedsutsiktene har bedret seg siden februar, men et knapt flertall venter fremdeles forverring fremover. Se undersøkelsen her (pdf).

mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?