-
EU vil ha mindre bruk og kast av klær og tekstiler
EU-kommisjonen lanserte denne uken en ny strategi som skal gjøre kjøp og salg av tekstiler mer klimavennlig. - Vi gir full støtte til tiltak som bremser bruk og kast, men for å lykkes må forbrukernes kunnskap og holdninger drastisk endres og det haster, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
-
Bærekraft og gjenbruk gir muligheter for håndtverksfag
Fag som smed, skomaker, skredder og urmaker trenger drahjelp med rekruttering og fagkunnskap. Det får de av Opplæringskontoret for små håndverksfag på Bøler gård i Oslo. Sist uke var NHO Service og Handel på besøk.
-
Vi gratulerer Get Inspired som årets nettbutikk!
Vårt medlem Get Inspired er kåret til årets nettbutikk av Bring. Over 1.200 nettbutikker ble vurdert i konkurransen.
-
XXL organiserer seg i NHO
XXL Norge har besluttet å melde selskapet inn i en arbeidsgiverorganisasjon. Valget falt på NHO Service og Handel.
-
Kritisk til ny veileder fra Konkurransetilsynet
NHO Service og Handel er kritisk til en ny veileder fra Konkurransetilsynet som må bli bedre dersom den skal oppfylle målet: Å veilede til mindre prisdiskriminering.
-
- Grensehandel er erkeeksempelet på unødvendig transport
Grensehandelsalliansen møtte i dag næringsminister Jan Christian Vestre for å følge opp punkter i Hurdalsplattformen. – Grensehandel er erkeeksempelet på unødvendig transport, mener NHO Service og Handel.
-
Oda blir lavprisbutikk!
Den nettbaserte dagligvarebutikken Oda kutter prisene ned til lavpriskjedenivå. Oda-gründer Karl Munthe-Kaas omtalte kuttene som «gigantiske».
-
110 millioner kroner lyses ut til miljøtiltak knyttet til plast!
Fra og med 1. september 2021 lyser Handelens Miljøfond ut 110 millioner kroner til tiltak som reduserer plastens miljøproblemer.
-
Liten nedgang i detaljhandelen
SSB: Omsetningsvolumet i detaljhandelen gikk ned med 0,1 prosent fra mai til juni 2021, viser sesongjusterte tall. Dette skjer etter en økning på hele 5,8 prosent fra april til mai.
-
Næringslivet nærmer seg normalen
En fersk medlemsundersøkelse viser at omsetningen til over halvparten av bedriftene i NHO Service og Handel nå er tilbake til eller over normalen, og at andelen med lavere omsetning synker.