-
Økt grensehandel truer norske arbeidsplasser
Grensehandelen økte med hele 600 millioner kroner (+4.1%) i fjor, hovedsakelig drevet av alkohol, tobakk, matvarer og godteri, viser ferske tall. - 350 kroners grensen må innføres allerede i år og sukkeravgiften må reduseres. Det står flere tusen norske arbeidsplasser på spill, mener NHO Service og Handel.
-
Om bransjen
Bransjeforeningen Handel har 1.269 medlemsbedrifter med 77,2 mrd i omsetning og 10.572 årsverk i 2020.
-
Vedtekter for Handel
Vedtektene ble etablert i 2012 som følge av etableringen av NHO Handel, revidert i juni 2018 som følge av fusjon med NHO Service og Handel. Vedtektene er sist oppdatert ved årsmøtet 23. september 2022.
-
- NHO er en viktig sparringspartner for deg som leder
For 1,5 år siden ble Electrolux Professionals Norge medlem i NHO Service og Handel. Det er daglig leder Jinsoo Kang, svært glad for i dag.
-
Egne merkevarer i dagligvaremarkedet er positivt for konkurransen og forbrukerne, viser ny rapport fra Regjeringen
Samfunnsøkonomisk Analyse AS har gjort en kartlegging av dagligvarebransjens egne merkevarer (EMV) og vertikal integrasjon. Rapporten viser at butikkjedenes egne merkevarer og deres sammenslutning med leverandører bidrar positivt til konkurransen i det norske dagligvaremarkedet, og forbrukernes interesser.
-
Sportsbransjedagen 2023: - Viktigere enn noen gang
Fra eksplosiv vekst til forsiktige forbrukere: Sportsbransjen navigerer i et omskiftelig landskap. Bransjetreffet 24. august var med det etterlengtet.
-
Mange handelsvirksomheter kan risikere GDPR-bøter
Rekordstor GDPR-bot til Meta knyttet til USA-overføringer av persondata – fortsatt bruk av Google Analytics?
-
Forslag til ny regel om salgsmarkedsføring
Barne- og familiedepartementet har fremmet forslag til en rekke endringer i markedsføringsloven. Blant annet ønsker de å forlate kravet til 6 ukers førprisperiode og faktisk salg.
-
Høydepunkter fra EuroShop 2023
Hvert tredje år samles hele båndbredden av Retailere fra hele verden til fire intensive dager på EuroShop i Düsseldorf. I tider med sterkt økende priser og kostnader kombinert med disrupsjon i alle deler av verdikjeder, ble årets messe en verdifull arena.
-
Matprisene har ikke steget mer enn andre priser
Alle snakker om dyrere mat, men siden 2015 har ikke matprisene steget mer enn prisene på andre varer og tjenester, skriver e24.