Norske verdier en god eksport-vare

Publisert

Fra venstre IKEA Norge-sjef Carl Aaby, Regional Managing Director Nordic & Baltics, ManpowerGroup Maalfrid Brath, Compass Europa og Midtøsten-sjef Kathinka Friis-Møller og programleder Arne Hjeltnes.

Norske verdier som eksportvare kom raskt på dagsordenen da IKEA Norge-sjef Carl Aaby, Manpower Norden og Baltikum-sjef Maalfrid Brath og Compass Europa og Midtøsten-sjef Kathinka Friis-Møller diskuterte globale utfordringer på Handlekraft 2022.

På NHO Service og Handels årskonferanse fortalte Friis-Møller om erfaringer etter at hun ble toppleder for hele Compass Groups virksomhet i Europa og Midtøsten.

Eksporterer tillit

Tillitsbasert ledelse er en verdi Friis-Møller forsøker å introdusere i land lenger sør.

- Jeg har tatt med meg den jeg er, og det jeg står for: tillitsbasert ledelse. Når noen spør meg «hva skal jeg gjøre?», svarer jeg: «Hva vil du gjøre?».

Maalfrid Brath understreket at hvis det er en ting vi er kjent for, så er det tillit.

- Vi kan eksportere tillit! Det er en egenskap som vi hører om Norge og Norden ute i verden, sa hun.

Tar vare på ansatte og kunder

Panelet diskuterte også følgene av høye energipriser og høyere inflasjon generelt.

IKEA Norge-sjef Carl Aaby minnet om at det er land nær oss som er adskillig mer rammet enn Norge.

- Krisen rammer ulikt fra land til land. Det merker vi også i IKEA. Vi ser i flere land ikke langt fra oss, at flere må velge mellom mat på bordet eller varme i huset. Der er vi opptatt av å ta vare både på våre ansatte og våre kunder. Blant annet ved å utvikle og selge produkter som er mer lønnsomme for kundene, f. eks. bruker mindre energi og koster mindre, fortalte Ikea-sjefen.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?