Kvinnelige gründere er grundige kvinner
Anne-Cecilie Kaltenborn er adm. dir. i NHO Service og Handel.
Det er langt flere kvinnelige gründere innen tjenester enn i andre bransjer.
Anne-Cecilie Kaltenborn er adm. dir. i NHO Service og Handel.
Det er langt flere kvinnelige gründere innen tjenester enn i andre bransjer.
Bare 1 av 3 bedrifter er fornøyd med kjønnsbalansen sin, og fortsatt er de fleste toppledere menn. – Men innenfor tjenester som frisør, helse og servering er det mange kvinner som etablerer egne bedrifter, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, adm. dir. i NHO Service og Handel.
I næringslivet generelt går det tregt med å jevne ut kjønnsforskjeller, men det er store bransjeforskjeller. I personlig tjenesteyting er 53,5 prosent av bedriftene etablert av kvinner, sier Kaltenborn.
En ny undersøke, utført av NHO, viser at 3 av 10 bedrifter i handel og service opplever at skjev kjønnsbalanse i søkermassen er et problem når de skal rekruttere medarbeidere. Til tross for dette er det bare 30 prosent som har en strategi eller som ønsker seg en strategi for økt mangfold på arbeidsplassen.
- Det er ofte slik at man lykkes med det man har fokus på. Våre råd til bedrifter med skjev balanse er derfor å sette seg klare mål om økt kvinneandel, let etter kvinnelige talenter og gi dem ledererfaring. Promoter kvinnelig ledelse, styrk deres møteplasser og kompetansebygging og evaluer tiltak hyppig.
NHO mener generelt at det fortsatt er et viktig bidrag til styrket kjønnsbalanse og økt andel kvinnelig ledelse i Norge at vi har utvidet åpningstid i barnehagene, en tredeling av foreldrepermisjon, og at kontantstøtten fjernes.
I NHO-bedriftene har andelene kvinnelige toppledere økt fra 12 prosent i 2003, til 21 prosent i 2020, altså ca 1 av 5. Andelen kvinnelige mellomledere har i samme periode gått fra 17 til 27 prosent, altså mer enn 1 av 4.
- For øvrig er det ikke kun slik at man mangler kvinner i arbeidslivet: sikkerhetsbransjen jobber for å få tak i flere kvinner, men frisør- og velværebransjen jobber med å få flere menn til å velge deres yrker, på lik linje med helse- og velferdstjenester, sier Kaltenborn.
- Det interessante er også at her er det store forskjeller fra land til land – det er ikke like kjønnsdelt overalt som det vi ser i Norge, kommenterer Kaltenborn.
- Det burde være et tydelig signal om at mønstrene aldri er hugget i stein. De endrer seg hele tiden. Vi må ha fokus på både å få inn menn og kvinner i de bransjene der ett av kjønnene er mindre tilstede. Vi vet at mangfold betyr mye for innovasjonskraft, og vi vet også at kundene ofte liker dette, sier Kaltenborn.
Undersøkelsen er basert på intervju med 494 bedrifter i NHO Service og Handel som ga følgende resultater:
Er du tilfreds med kjønnsbalansen i din virksomhet?
66% ja. 27 % nei. 7 % vet ikke.
Opplever du skjev kjønnsbalanse i søkermassen som et problem i rekrutteringsarbeidet?
30% ja. 61% nei. 9% vet ikke.
For de som er misfornøyd med kjønnsbalansen i egen bedrift svarer 71 prosent at skjev kjønnsbalanse i søkermassen er et problem i rekrutteringsarbeidet.
Har din bedrift en strategi eller forankret målsetting om å oppnå mer mangfold blant bedriftens styre, ledergruppe eller arbeidsstokk?
-Ja, om mer mangfoldig styre, sier 6 prosent
-Ja, om mer mangfoldig leder- og mellomledergrupper, sier 11 prosent
-Ja, om mer mangfoldig arbeidsstokk, sier 20 prosent
-Nei, men kan tenke oss å utarbeide dette, sier 10 prosent
-Nei, vi ønsker å utarbeide dette, men har behov for bistand for å lage dette, sier 1 prosent
-Nei, og vi har ikke planer om å utarbeide dette, sier 43 prosent
-Vet ikke, sier 20 prosent
Hvor viktig er mangfold blant ledere og ansatte i din bedrift…..
….for å sikre tilgang på arbeidskraft eller spisskompetanse
57 prosent mener at dette er litt eller svært viktig
….for å skape et inkluderende arbeidsmiljø
75 prosent mener at dette er litt eller svært viktig
….for å gjenspeile samfunnet
70 prosent mener at dette er litt eller svært viktig
….for å øke bedriftens innovasjonskraft
58 prosent mener at dette er litt eller svært viktig
….for å styrke bedriftens omdømme
68 prosent mener at dette er litt eller svært viktig
….fordi de ansatte etterlyser mangfold
34 prosent mener at dette er litt eller svært viktig
….fordi kundene etterlyser mangfold
35 prosent mener at dette er litt eller svært viktig
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?