Handlekraft 2021: Mange av våre medlemsbedrifter har stor suksess med å ekspandere norske forretningskonsept til en rekke land. Vi vet for lite om hva dette betyr for Norge og norske arbeidsplasser. Dette skal Menon nå finne ut av.
Det er NHO og NHO Service og Handel som har gitt konsulentselskapet i oppdrag å kartlegge de norske samfunnseffektene av at Rema, Norlandia, Oda og andre medlemsbedrifter går ut i verden med sine norske forretningskonsept.
På Handlekraft, NHO Service og Handels årskonferanse denne uken, fortalte lederne for disse bedriftene om hvordan og hvorfor de har lyktes – og vil lykkes. Adm. direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge, sa at de mener det er et stort potensiale for videre vekst i denne typen ekspandering, og understreket at Innovasjon Norge ønsker å bidra.
- Vi setter oss veldig gjerne ned og diskuterer hvordan vi kan gjøre en bedre jobb for dere, sa Håkon Haugli.
Særlig på disse områdene ser Menon klare positive effekter for AS Norge når bedriftene går ut i verden:
Flere arbeidsplasser, og gjerne høykompetanse- arbeidsplasser på det norske hovedkontoret.
Lærings- og innovasjonimpulser
Salg av tjenester fra hovedkontor i Norge
Tar med seg norske underleverandører ut
Overskudd ute sendes hjem til Norge
Konsulentselskapet skal i løpet av vinteren ferdigstille rapporten som deretter vil bli lansert offentlig.
Fant du det du lette etter?
Fant du det du lette etter?
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?
Takk for kommentaren!
Kommentar sendt
Bestill et møte med oss
Bestill et møte med oss
Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?