Kompensasjon for å hindre oppsigelser i service

Publisert

#205

Anne-Cecilie Kaltenborn er leder av NHO Service og Handel.

Kompensasjonsordningen må forlenges og bedriftens kostnader ved permittering og sykemelding må reduseres. Dette er viktigst for å unngå unødvendige konkurser og arbeidsledighet i service-bransjene i høst, viser ny undersøkelse fra NHO Service og Handel.

4 av 10 bedrifter svarer at kompensasjonsordningen vil kunne hjelpe dem i høst, etter at sviktende etterspørsel og økende antall oppsigelser igjen preger service-bransjene.   

I dag legger Regjeringen frem en ny proposisjon med forslag til nye støtteordninger for næringslivet under koronakrisen.  

Det viktigste nå er en kompensasjonsordning som treffer bredt

- Vår ferske medlemsundersøkelse viser at det viktigste nå er en kompensasjonsordning som treffer bredt, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.    

Det er også viktig å kutte kostnader ved permittering og sykemelding. Dette har stor betydning for å unngå unødvendige konkurser og arbeidsledighet i service-bransjene i høst, viser medlemsundersøkelse fra NHO Service og Handel. 3 av 4 bedrifter mener arbeidsgiverperioden ved sykemelding må forkortes ytterligere, slik at arbeidsgiver ikke belastes koronarelatert korttids sykefravær. 7 av 10 bedrifter mener arbeidsgivers lønnsplikt ved permittering, som fra 1. september er ti dager, må kortes ned.   

- Bedriftene våre melder at det aller viktigste er en ny kompensasjonsordning, en kort sykepengeperiode for arbeidsgiver, og at man får ned arbeidsgiverperioden for nye permitterte fra dagens ti dager, sier Kaltenborn.  

Service sliter mer enn industrien  

Mange servicebransjer sliter betydelig mer enn industrien, og flere servicebransjer sliter nå mer enn reiselivsnæringen, på grunn av smitteverntiltak etter koronautbruddet. Nye tall viser at over halvparten av bedriftene har lavere etterspørsel siste fire uker enn tilsvarende periode i fjor, og at langt flere nå velger å si opp ansatte.   

Sykefravær på grunn av uklare forkjølelsessymptomer er en økende utfordring for de publikumsrettede næringene 
- Blant de som ikke har mulighet til hjemmekontor, og som har nærkontakt med kundene, slik som frisører og helse, er sykefraværet nå blitt en hovedårsak til høye ekstrakostnader og lav omsetningavslutter Kaltenborn.   

Hovedfunn medlemsundersøkelse NHO Service og Handel (Uke 38, endring mot uke 33):    

  • 56 prosent av bedriftene i tjeneste- og handelssektoren har merket lavere etterspørsel siste fire uker (opp fra 41 prosent)
  • 17 prosent har gjennomført oppsigelser (opp fra 10 prosent)
  • 16 prosent har planer om oppsigelser (opp fra 15 prosent)
  • 14 prosent har likviditetsproblemer (opp fra 13 prosent)
  • 12 prosent av bedriftene frykter konkurs (ned fra 13 prosent)  

Fakta om undersøkelsen: 
Sendes til alle medlemsbedrifter, 3.466 svar for NHO totalt. 500 respondenter for NHOSH.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?