Følgende ble vedtatt, mot regjeringspartienes stemmer: "Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan det kan sikres at aktører som mottar offentlige tilskudd til drift av helse- og omsorgstjenester, har lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår på linje med det som gjelder i offentlige virksomheter"
Vedtaket er oppsiktsvekkende - av minst tre grunner:
For det første har vi lange tradisjoner for at lønns- og arbeidsvilkår avgjøres mellom partene i arbeidslivet. Det skjer gjennom trepartssamarbeidet, tariffavtaler og lokal lønnsdannelse. Dette er grunnleggende, enten vi snakker om kommunale sykehjem, private sykehjem i avtaler med kommuner, eller for den saks skyld andre offentlige og private arbeidsgivere.
Stortinget mangler innsikt
For det andre viser politikerne med dette vedtaket liten innsikt i hvordan anbud og avtalevilkår innen helse og velferd utformes i kommuner. Lønns og arbeidsvilkår er her helt sentrale avtalepunkter. Formelle lovkrav må oppfylles, og tariffavtale eller tilsvarende lønns-og arbeidsvilkår må legges fram. Ofte vil private, som skal drive for en kommune, ta utgangspunkt i kommunalt lønnsnivå. Hvorfor? Fordi dette er ønsket fra oppdragsgiver, og fordi lønns- og arbeidsvilkår også er en del av det man konkurrerer på.
For det tredje har Stortingets flertall manglende innsikt i fakta om lønns- og arbeidsvilkår for denne bransjen. NHO Service og Handel har statistikk som dekker 1.700 ansatte som står for 1.067 årsverk i sykehjem driftet av våre medlemsbedrifter. Disse har konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår, kan man se ved at våre tall sammenlignes med KS-tariff (den alle kommuner unntatt Oslo bruker).
Sammenligningen med KS viser at grunnlønnen (lønnen før tilleggene) i snitt er høyest for ansatte i private sykehjem. Det gjelder for de fleste ansatt- og ansiennitetsgruppene.
Spesielt for sykepleiere er lønnsvilkårene i private sykehjem gunstig. Ansatte i sykehjem, som de private driver på vegne av det offentlige, er på ingen måte lønnstapere.
(Kilde: KS sine lønnstall PAI-register. NHO Service og Handel sine lønnstall er lønnsdata samlet inn i forkant av hovedoppgjøret 2016).
Varierer også mellom kommuner
Oslo er eget tariffområdet og lønner sine ansatts svært godt. Det medfører at ansatte i Oslo kommune tjener bedre enn kolleger i de fleste andre kommuner, og ofte bedre enn hos private i Oslo.
Dette viser med all tydelighet at også innenfor helse- og omsorgsfagene vil det være lønnsvariasjoner mellom kommuner, mellom kommunale og private arbeidsgivere innenfor sykehjem, og mellom ansattgrupper basert på stillingskategori og ansiennitet.
Partene som forhandler lønn
Det er partene i arbeidslivet som fremforhandler lønns- og pensjonsvilkår, og av respekt for nettopp arbeidslivets forhandlingsrett og beslutningsrett, bør stortingspolitikere holde seg langt unna det å skulle sette tariffavtaler til side, og fastsette lønnsnivåer i Stortinget. Hvem er neste yrkesgruppe ut som Stortinget skal engasjere seg i?