Se rapporten (pdf)
«Verden og oss» er på sett og vis næringslivets egen perspektivmelding. Den tar for seg de største megatrendene som vil påvirke verden og Norge i tiden som kommer. Rapporten er skrevet av NHO, og baserer seg på både norske og internasjonale rapporter og undersøkelser fra forskningsmiljøer. Denne rapporten forsøker å gi et frempek på hva vi kan vente oss, sett fra norske bedrifters ståsted. Og den peker på alternative fremtidsscenarier.
- Dette er et fantastisk interessant skriv om Norge og hvordan næringslivet kommer til å være med på å endre landet fram til 2050. En av de tingene jeg bet meg merke i er at tillit er et stort poeng i rapporten og hvordan tilliten i samfunnet vårt kan være i fare. I tillegg er det mange i dag - og da kanskje særlig den yngre generasjonen - som ikke kjenner til de samarbeidsmodellene som gjør at vi i Norge har fått velstandsøkning, samtidig som vi har små forskjeller. Dette er et konkurransefortrinn for Norge i dag og noe vi må passe på. Dette gjelder ikke minst for partene i arbeidslivet, hvor NHO og NHO Service og Handel er sentrale, sier Anne-Cecilie Kaltenborn under NHOs internlanseringen av rapporten.
Flere tjenester i hjemmet
Utviklingstrekkene som er relevante for NHO Service og Handel-medlemmer, er blant annet at økt etterspørsel av tjenester, og da særlig tjenester i hjemmet.
- Det er noen åpenbare grunner til det. Som Øystein Dørum, sjeføkonom i NHO, omtaler i rapporten, så brukte man før gjerne 160 timelønner for å kjøpe en vaskemaskin. I dag holder det kanskje med ni til ti arbeidstimer. Folk har mer penger å rutte med og det bruker de på tjenester. I tillegg er tjenestene blitt tilgjengelige via apper slik at du kan få tak i tjenester som man før ikke visste fantes. Heldigvis jobber også flere kvinner, og da blir det også mer etterspørsel av tjenester i hjemmet, sier Kaltenborn.
- Vi er inne i en demografisk endring. Det betyr at vi blir flere eldre og flere vil bo hjemme lenger. Det betyr også at man kan ha interesse av å bruke mer penger på tjenester.
Godt omdømme
- Rapporten beskriver også på en god måte at norske bedrifter som selger tjenester - også velferdstjenester- har et veldig godt omdømme. De har blitt gode på å levere tjenester med høy standard. Jeg tror at vi i fremtiden også vil ha noen kulturgitte fordeler som gjør at vi også i tiden fremover kan selge velferdstjenester og andre tjenester utenfor Norges grenser. Det er mange spennende muligheter og viktige endringer som skjer innen service- og handelssektoren, og det beskriver rapporten på en veldig god måte, sier Kaltenborn.