Norges Bank kritiserer bankenes kontanthåndtering

Publisert

Norges Banks byggning

Norges Bank kritiserer bankene for ikke å ha godt nok kontanttilbud til publikum. Effektiviteten i betalingssystemet må forbedres.

Norges Bank har fremlagt sin årlige rapport om betalingssystemet i Norge. Og her må det bedringer til, mener banken.

- For å opprettholde effektiviteten i betalingssystemet er det behov for forbedringer, sier visesentralbanksjef Jon Nicolaisen i en pressemelding.

Norges Bank mener kontanter fyller viktige funksjoner i betalingssystemet og undertsreker at forbrukerne alltid har rett til å gjøre opp med kontanter. Alle bankkunder bør være sikret tilgang til et tilfredsstillende kontanttilbud. Det mener sentralbanken at de ikke er. Flere fysiske brukersteder tar i dag ikke imot betaling med kontanter. Kontantplikten i Norge er generell.

I rapporten Finansiell Infrastruktur 2019, som ble lagt fram torsdag, slår sentralbanken fast at det er behov for forbedringer i den finansielle infrastrukturen for å opprettholde effektiviteten i betalingssystemet. Hovedelementer i den nye og forbedrede systemet vil være at betalingsmottakers bank skal godskrive betalingsmottakers konto få sekunder etter at betalingen er igangsatt.

Norges Bank: Behov for forbedringer i finansiell infrastruktur

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?