Vanlige samarbeidsformer mellom kommuner og private bedrifter

Vanlige samarbeidsformer mellom kommuner og private bedrifter innen helse og velferd er som følger:

Konkurranseutsetting

Kommunen lar private utføre tjenesten, men har ovenfor borgeren både ansvaret og kontrollen av tjenesten. Tre vanlige varianter:
a) Full tjenesteutsetting av utvalgte tjenester.
b) Kombinasjon av egenregi og tjenesteutsetting.
c) Trinnvis eller selektiv tjenesteutsetting (piloter).

Kommunen kjøper plasser ved sykehjem som private, bygger, eier og drifter

 

Fritt Brukervalg (BPA) og ulike hjemmetjenster

Bruker velger selv leverandør. Kommunen tar regningen.

Innovasjonspartnerskap

Et tverrfaglig prosjektsamarbeid for å levere nye eller etablerte tjenester på helt nye måter. 

Tjenestekonsesjon

Det offentlige stiller krav til kvalitet og omfang av prosjektet og betaler leie, mens private har ansvar for å bygge, drifte, finansiere og vedlikeholde bygg og de tjenester som følger med. Leverandør bærer driftsrisikoen.

Fordeler ved samarbeid
  • Gir kommunen bedre oversikt og kontroll med ressursbruk.
  • Gir kommunen økt valgfrihet, bedre styringsmidler og mer tid til tjenesteforbedring, og kvalitet.
  • Kommunen får bevissthet om kvaliteten i egenproduserte tjenester og kan sammenligner med det som blir levert.
Bør en kommune bli best på alt?

Kommunen får mer oversiktlig økonomi og bedre kvalitet i samarbeid med private fordi:

  • Private konkurrerer om tilliten til utførelse hver dag. Hvis de svikter grovt på kritiske oppgaver – må de akseptere å bli byttet ut.
  • Private fokuserer kun på utvalgte oppgaver eller tjenestetyper. Det  gir en realistisk mulighet til å bli best utvikler av tjenesten, og ha skarpest fokus på ressursene som gjør oppgaven best mulig. 
Hvordan finne ut mer om hva private kan bidra med?
  • Gjennomføring av mulighetsstudie(r).
  • Dokumenterer egne kostnader, leveranser og modenhet for tjenesteutsetting.
  • ”Light-versjon”/Sonderinger.
  • ”Mindre” mulighetsstudier kan gjennomføres til lavere kostnader og integreres i nye kontrakter med servicebedrifter.

Flere tips og råd på Bedre Tjenester 

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?