-Danskene tar utgangspunkt i kommuner som har utviklet best dialog med næringslivet for sammen å levere gode innbyggertjenester. Erfaringen er at de både får bredere basis for tjenestetilbudet og at de sparer penger, sier Jorulf Brøvig Silde.
Spesialisering lønner seg
Dette er i grunnen ikke så merkelig. Vi ser det samme i Norge, sier Jorulf Brøvig Silde. Bedrifter som spesialiserer seg innen sine områder blir gjerne spesialister på dette området.
-Bedrifter, som må konkurrere om kundene med andre bedrifter, blir gjerne mer innovative og behovsorienterte. Kommuner, som aktivt bruker innkjøpsmakten og er krevende kunder, som både forventer kvalitet og fremmer innovasjon, leverer bedre tjenester for pengene til sine innbyggere.
En rekke kommuner har lyktes i samarbeid med private leverandører i å fase inn ny teknologi og slik få mer effektivitet. Medarbeiderressurser er frigjort innenfor administrative rutiner som fakturahåndtering, innsynsforespørsler og innbyggerhenvendelser.
Dansk Industri viser til forskningssenteret VIVE som dokumenterer at kommunene generelt kan redusere sine utgifter til administrasjon ved å øke graden av konkurranseutsetting.