Bra rapport om Åpenhetsloven

Foto: colourbox

En ny rapport, som evaluerer Åpenhetsloven, laget av KMPG, fortjener ros, mener NHO Service og Handel.

KPMG har nylig overlevert rapporten "Evaluering av virkningene av Åpenhetsloven" til Barne- og familiedepartementet. Evalueringen gir verdifull innsikt i hvordan loven påvirker næringslivet – både positivt og gjennom enkelte uhensiktsmessige utfordringer.

Rapporten viser at bedriftene i stor grad klarer å etterleve mange av lovens krav, men også at kostnadene knyttet til implementeringen er langt høyere enn først antatt. Mange virksomheter har i betydelig grad måttet omdisponere interne ressurser for å håndtere lovens krav, noe som gir betydelige økonomiske og administrative konsekvenser.

– Det er bred støtte i næringslivet til intensjonene bak Åpenhetsloven, men summen av vurderinger som må gjøres, kombinert med krav til dokumentasjon, krever store ressurser for en del bedrifter, sier advokat Henrik Bjørge i NHO Service og Handel.

Offentlige anskaffelser: Behov for helhetlig tilnærming

Innen offentlige anskaffelser har NHO Service og Handel lenge advart mot anskaffelsespraksiser som overser den samlede byrden nye administrative plikter legger på leverandørene. Det er viktig å se helheten i de ulike rapporteringskravene og samfunnsansvarsforpliktelsene som stilles til næringslivet. Mange av disse kravene har gode intensjoner, men summen av dem kan bli uhensiktsmessig belastende for bedriftene.

– Rapportens funn må tas på alvor, men jeg vil også rose evalueringsmetodikken. KPMG har benyttet en grundig tilnærming som bør brukes som modell for evaluering av tilsvarende regelverk, sier Bjørge. – Spørsmålene som departementet har stilt er relevante, og rapporten gir en grundig vurdering av konsekvensene for næringslivet.

Paradokser i offentlige anskaffelser

Rapporten peker også på et paradoks: Når det offentlige bruker hele eller deler av Åpenhetsloven som grunnlag for tilbudsevalueringer, kan dette få utilsiktede konsekvenser.

– Jo mer grundig en bedrift kartlegger risiko i sine aktsomhetsvurderinger, og jo større åpenhet den viser, desto lavere kan den score på enkelte tildelingskriterier ved offentlige kontraktstildelinger. Dette strider mot Åpenhetslovens intensjon om å belønne bedrifter som tar ansvar, påpeker Bjørge.
NHO Service og Handel har tidligere pekt  på at det er uheldig når kommunale innkjøpsmodeller har modifiserte krav utover Åpenhetsloven, så selv om Forbrukertilsynet er fornøyd med bedriftens arbeid på området så kan kommunale kontraktsfortolkninger virke til ulempe for den bedriften som har mest oversikt over mulige risikoområder.

– Rapporten gir imidlertid et godt grunnlag for en mer opplyst dialog med offentlige innkjøpere og veiledningstjenesten i DFØ, slik at de ikke straffer bedrifter som er mest åpne om risikovurderinger. Vi håper dette vil bidra til en mer balansert tilnærming på området, avslutter Bjørge.

Se rapporten her (pdf)

Sammendrag (laget av Chat GPT)

Rapporten evaluerer virkningene av åpenhetsloven, som trådte i kraft i Norge i 2022. Hovedfunnene viser at virksomheter generelt støtter lovens formål om å fremme menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og de opplever kravene som klare og gjennomførbare. Loven har ført til økt fokus på aktsomhetsvurderinger og ansvarlighet, både i virksomhetene og leverandørkjedene.

Samtidig rapporteres det om utfordringer, særlig knyttet til økt byråkratisering, manglende klarhet rundt visse krav og høy administrativ byrde for virksomhetene. Mange selskaper opplever en stor mengde forespørsler om dokumentasjon fra kunder, og enkelte mener Forbrukertilsynets rolle som både veileder og tilsynsmyndighet kan være problematisk.

Videre påpekes det at åpenhetsloven kan ha utilsiktede negative konsekvenser, som at virksomheter velger bort leverandører i høyrisikoområder eller mindre aktører med lav dokumentasjonsevne. Små selskaper som ikke er direkte omfattet av loven påvirkes også indirekte gjennom krav fra større kunder.

Rapporten peker på at harmonisering med EU-reguleringer, bedre veiledning og et mer strukturert rammeverk kan bidra til å redusere utfordringene. Den anbefaler videre dialog mellom myndigheter, næringsliv og sivilsamfunn for å sikre en balanse mellom rapporteringskrav og effektiv forbedring av arbeidsforhold i leverandørkjedene.

Henrik Bjørge
Les mer

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?