Kan maskiner erstatte mennesker?

ISS er med sine 9000 medarbeidere markedsleder innen Facility Management-markedet (FM), og har over flere år jobbet aktivt med innovative digitale løsninger og verktøy i deres leveranser av tjenester.

Arbeidet favner bredt, og omfatter både robotikk, sensorikk og bruk av AI.

Samspill mellom teknologi og digitalisering

- Vi har skyhøyt fokus på at våre kunder har en best mulig brukeropplevelse. I prosess med nye oppdragsgivere er vi svært opptatt av samspill mellom teknologi og digitalisering for mest mulig kostnads- og sikkerhetsmessige løsninger, sier Per-Otto Oppi Christiansen, Head of Communication and Marketing hos ISS Norway.

I det strategiske samarbeidet med flere av deres største nasjonale og globale kunder er datainnsamling- og analyse en prioritert oppgave. Ifølge Oppi Christiansen brukes dataene blant annet som grunnlag for ulike beslutninger innen forbedringsprosesser. Samtidig brukes dataene til å ta strategiske veivalg innen bærekrafts-mål og utvikling av morgendagens arbeidsplasser.

- ISS har valgt å benytte seg av både internasjonale aktører som Winnow, og lokale norske virksomheter som Carrot i jakten på relevante data som gir oss og våre kunder den innsikten vi trenger i arbeidet med fremtidens løsninger innen Facility Management, fortsetter Otto Oppi Christiansen.

Mennesketung bransje

Oppi Christiansen er opptatt av at det gjennom digitalisering ikke skapes et A- og B-lag ved å ta i bruk avanserte løsninger.

- Som ledende, ansvarlig aktør i en mennesketung bransje er det viktig for oss å fortsette å ta ansvar som en betydelig integrasjonskanal. Dette setter store krav til både bruker- og lederkompetanse. Samtidig er det viktig at vi involverer medarbeidere og kunde i hele prosessen slik at vi skaper en felles forståelse for effektivitet, fremdrift, bruk og potensiell vekst.  

ISS er opptatt av involvering i alle ledd i prosessen. Det innebærer aktiv deltakelse både innen utvikling, opplæring og kompetanse, endringsledelse og bruk.

- Dette gjøres gjennom et tett samarbeid med våre leverandører, der det settes krav til utvikling av gode brukergrensesnitt og opplæring av både kunde og medarbeider. Verktøyene benyttes i flere ledd i prosessen, som kalkulering av oppdrag, kartlegging av behov, styring av ressurser, kvalitetssikring og dokumentering, samt i den praktiske gjennomføring av selve arbeidsoppgaven. Bruk av teknologi støtter i større grad prosessene rundt, enn selve leveransen, poengterer han.

Forståelse for kundens særegenhet og behov

For å kunne velge den løsning som støtter best opp om kundens mål er Oppi Christiansen opptatt av viktigheten av å forstå kundens særegenhet og behov.

- Gjennom partnerskap med ulike kundegrupper har vi bygget erfaring og kompetanse som gjør oss i stand til å tilby ulike løsninger selv om kundenes behov tilsynelatende ser lik ut. Vårt hovedfokus ligger derfor på hvordan mennesker og teknologi i kombinasjon kan gi de beste løsninger med tanke på brukeropplevelser, presise leveranser og bærekraft. I ISS jobber vi med at innovative løsninger skal støtte opp om vår viktigste ressurs - våre mennesker. Vi oppfordrer til at vi sammen som bransje, tar ansvar for å bruke innovasjon på en klok og ansvarlig måte, avslutter han.

 

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?