Sammen om innspillene er NHO, Abelia, NHO Service, Norsk Industri, Legemiddelindustrien (LMI) og Nelfo.
- Økt markedsadgang og innovative offentlige anskaffelser er viktig for utvikling av helsenæringen, sier Anne-Cecilie Kaltenborn adm. dir i NHO Service.
Helsenæringens hjemmemarked
Helsenæringens hjemmemarked i Norge er i stor grad offentlig sektor. Følgelig er markedsmulighetene her hjemme avhengig av offentlig sektors vilje og interesse for å åpne opp for innovasjon og samspill med private leverandører. Helsenæringen erfarer at både innen spesialisthelsetjenestene og primærhelsetjenesten er det dels variabelt, dels uforutsigbart i hvilken grad private leverandører i de ulike leddene i verdikjeden får anledning til å bidra med tjenester, produkter, løsninger mv til den offentlige helsetjenesten. En faktor er vekslende politiske vedtak, en annen faktor kommunenes og foretakenes varierende interesse for å ta i bruk nye løsninger og holdninger til å samspille med helsenæringen.
Helsenæringens innspill:
1. HelseOmsorg21-strategien må følges opp – fra ord til handling
2. Økt kommersialisering av forskningen
3. Tilgangen på kapital er avgjørende for å komme fra forskning til kommersialisering
4. Utprøvingsenheter og testlaboratorier er viktig forutsetning for industribyggingen
5. Velferdsteknologi gir store samfunnsmessige effekter og bør oppskaleres i et raskere tempo
6. Sekundærbruk av helsedata for bedre helse og kommersialisering
7. Økt markedsadgang og innovative offentlige anskaffelser
NHO organiserer hele verdikjeden av bedrifter innen helse- og velferdsmarkedet; leverandører av helsetjenester (bl.a. sykehjem, eldreomsorg, barnevern, psykisk helse og avhengighet, somatiske tjenester), teknologi- og kunnskapsaktører, legemiddelprodusenter, industri- og utstyrsaktører, konsulenter, arkitekter og byggenæringen.
Se våre innspil (pdf)