Vinner i utlandet med kundeforståelse og selvtillit
Foto: NHO SH
Suksessformelen for å lykkes i utlandet med norske merkevarer var tema for et bransjetungt ekspertpanel innen retail som møttes i Arendal i dag.
Foto: NHO SH
Suksessformelen for å lykkes i utlandet med norske merkevarer var tema for et bransjetungt ekspertpanel innen retail som møttes i Arendal i dag.
Arrangementet var et samarbeid mellom NHO Service og Handel og advokatfirmaet CLP. Våre medlemsbedrifter Reitan Retail ved CEO, Ole Robert Reitan, og Komplett Group ved CEO, Jaan Ivar Semlitsch, deltok sammen med Kid Interiør og SATS.
Reitan innledet med å fortelle at selvtillit er en av tre viktige suksessfaktorer for å oppnå suksess utenfor Norges landegrenser.
- For oss starter det med selvtillit. Du må ha selvtillit i å tilby noe som andre ikke har, og som du kan bygge grunnlaget på. Og så må du ha en voldsom tålmodighet. Vi har holdt på i Danmark i 30 år nå. Vi har bygd sten på sten og har nå rundt 21 til 22 prosent markedsandel. De første 10 årene skjedde det nesten igjen ting, sa Reitan.
Han er tydelig på at også ydmykhet er viktig.
- Vi må ikke tro at vi nordmenn har svaret på alt. Vi må finne den perfekte kombinasjonen av forretningside, din egen filosofi og ditt eget DNA, og og sette dette inn i lokale skikker og kultur. For å få til Rema 1000 Danmark, som var den største finansielle suksessen utenfor Norge, så var det å finne den rette kombinasjonen av det som var vårt DNA og det som var sær-dansk.
For Komplett, som er en e-handelsaktør, er strategien todelt i organisk vekst via Komplett og oppkjøp via satsingen på fysiske butikker i NetOnNet.
- Vi har det digitale Komplett som er rent digitalt og som gjør det ganske bra i Danmark og Sverige. Her har vi en unik posisjon på gaming og på PCer, og en del andre elementer som gjør at det blir tilleggsvolum for oss uten at vi har for mye ressurser i de to landene, forteller Semlitsch engasjert fra podiet.
- Samtidig har vi også kjøpt NetOnNet, som er like stor som Komplett i Norge, og som er fysiske butikker. Det handler om lokal ledelse, forsterkning og forståelse på markedet. Sverige er helt annerledes på fysisk retail for NetOnNet. Det kan sammenliknes med IKEA bare innenfor forbruker-elektronikk. Det er noe helt annet enn det vi kjenner som Elkjøp eller Power i Norge, fortsetter han.
For å lykkes i utlandet er Semlitsch tydelig på viktigheten av å forstå markedet man opererer i.
- Vi må være brutalt ærlige med oss selv og spørre hva vi faktisk tilfører markedet, hva får kunden som er unikt, sa Semlitsch. Reitan legger til:
- Vi tillater at den lokale kulturen og den lokale ledelsen får gjennomslag på å drive og få lov til å ha påvirkning på hvordan organisasjonen skal utvikle seg. Og så er det en ting jeg vil supplere og det er at vi ikke må tillate en taps-orgie. Ikke gå til eierne og si at vi må akseptere en burn-rate på hundrevis av millioner. Det funker ikke sånn.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?