Sammen er vi sterke! (F.v). Adm. direktør i NHO SH, Anne-Cecilie Kaltenborn, Solveig Schytz (V), adm. direktør i IKEA Norge, Carl Aaby, adm. direktør i Komplett Services, Erlend Stefansson, adm. direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket og daglig leder / gründer i Barents Outdoor, Nora Helliksen. Foto: NHO Service og Handel
Alle gode ting er tre, og for tredje år på rad inviterte NHO Service og Handel til samtale om momskutt i Arendal.
Det er ikke uten grunn at NHO Service og Handel nok en gang satte momskutt på agendaen under Arendalsuka. Ordene fra leder og gründer i vår medlemsbedrift Barents Outdoor, Nora Helliksen understreket dette tydelig.
– Jeg er ikke mer optimistisk nå enn sist vi møttes. FNs klimarapport sier "code red" for menneskeheten, og vi må legge om til mer brukt og reparasjon.
Samtidig står Barents Outdoor, som produserer telt og driver med reparasjon, ovenfor et paradoks.
– Vi representerer et fagfelt som er døende, og vi representerer et område Norge vil ha stor bruk for i fremtiden. Om politikerne fjerner en stor kjepp i hjulene våre som heter moms, så kan vi være med på å dra utviklingen i riktig retning, konstaterte Helliksen.
Lover å lytte
Et ekspertutvalg utreder i disse dager økonomiske virkemidler for en mer sirkulær økonomi. Konklusjonen skal legges frem april 2025.
Klima- og miljøminister, Andreas Bjelland Eriksen (AP) ville ikke uttale seg for eller mot momskutt under Arendalsuka-arrangementet, men viste til ekspertutvalget og lovet å lytte til dem.
– Om utvalget viser at momskutt er det riktige å gjøre for å bli grønnere, da vil jeg gjøre det jeg kan for å få det til. Men det viktigste er å få til noe som fungerer. Dette blir ikke på magisk vis lønnsomt av seg selv, uttalte Bjelland Eriksen.
Må våge å satse
Administrerende direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket mente likevel at politikerne bør bli modigere når det kommer til tiltak på veien mot en grønnere handel.
– Det å legge om fra lineær til sirkulær økonomi er en stor operasjon. Da er det vanskelig å være sikker i forkant på om tiltakene vil virke eller ikke. Vi må tenke på forbrukeren; Om det er enklere, tryggere og mer økonomisk lønnsomt å velge bærekraftig, ja da velger folk bærekraftig, slo hun fast.
Hun fikk stor støtte fra både administrerende direktør i vår medlemsbedrift Komplett Services, Erlend Stefansson, og administrerende direktør i vår medlemsbedrift IKEA, Carl Aaby. Begge bedriftene satser på nye forretningsmodeller for et mer sirkulært samfunn.
– Vi tar risikoer for å legge om. Jeg skulle ønske dette kom mer fra politisk hold, også, sa Aaby.
At bedriftene våger å satse og ta sjanser, at stadig flere tilbyr reparasjon og ombruk, er noe politikerne burde oppmuntre til, la administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn til.
- Vi står ovenfor en revolusjon. Vi har mange ganger snakket om at vi trenger en håndverksrenessanse. Dette er en kompetanse vi hadde i Norge, men som vi kvittet oss med. Nå må den tilbake. Dette er gode nyheter og noe politikerne må gripe med begge hender.
Fant du det du lette etter?
Fant du det du lette etter?
Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.
Takk for tilbakemeldingen!
Takk for tilbakemeldingen!
Bestill et møte med oss
Bestill et møte med oss
Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?