Omdømme, image, nettverk og merkevare er noen av årsakene til at over 2.8 millioner nordmenn og norske bedrifter har opprettet en profil på Linkedin.
Person fremfor bedrift
- Linkedin har mange muligheter for blant annet målretting og annonsering, både på privat og bedriftsnivå, fortalte Nilssen Dale til en fullsatt sal på Oslo Event Hub. - Kanalen gir mulighet for innsyn i hvor mange som tilhører spesifikke bransjer, hvor mange toppledere og direktører som finnes innenfor et geografisk område eller hvor mange beslutningstakere som finnes i Norge.
Nilssen Dale viste til ulike personer og profiler som bruker Linkedin på en aktiv måte, blant annet statsminister Jonas Gahr Støre som den siste uken har lagt ut nye innlegg daglig. Det viser at han nå bruker kanalen mer strategisk for å nå Arbeiderpartiets målgrupper.
- En USA-aktig tendens vi nå ser i det norske markedet er at toppledere i langt større grad enn tidligere bruker Linkedin i eget posisjoneringsarbeid, se bare på Petter Stordalen, Ole Robert Reitan, og Ole Erik Almlid. I tillegg til å profilere egen merkevare, er deres tilstedeværelse også en måte å bygge bedriften eller selskapets merkevare på. Dette er i egen og bedriftens interesse.
Tillit til hvem?
Han viste til at mennesker har mer tillitt til personer enn til bedrifter.
- Hvis Stordalen legger ut et innlegg på Linkedin så vil flertallet stole mer på hans budskap enn dersom Strawberry legger ut tilsvarende budskap.
I tillegg til høyere troverdighet for personer enn bedrifter, viste han også til en langt høyere rekkevidde for personlige profiler, faktisk 500 ganger høyere enn bedriftssider på Linkedid. Det er med andre ord gode grunner til å formidle budskap gjennom slike profiler snarere enn å kun poste innlegg på bedriftsnivå.
- Kun fem prosent av alle Linkedin brukerne publiserer eget innhold. Konkurransen er dermed veldig liten, noe som betyr at du kan nå ut bredere og mer kostnadseffektiv enn i andre kanaler. Når så få er aktive kan du få langt større rekkevidde enn for eksempel ved bruk av Facebook.
Seniorrådgiveren kom med en rekke gode råd og fallgruber for hvordan du bør/ikke bør bruke Linkedin for å bygge en god profil:
Gode råd
1. Oppdater profilen din
· Sjekk din egen social selling score for å se hvilket potensial du har i kanalen når det gjelder merkevare, relasjon og nettverk
2. Lag en god innholdsstruktur
· Lag en innholdsplan basert på årshjul. Planlegg og skriv gjerne innleggene i forkant
· Heng deg på noe som er aktuelt, og som skjer nå. Vær relevant i øyeblikket
3. Vær deg selv – vær autentisk
1. Lag tips og råd
2. Lag meningsbærende innhold
3. Løft frem ansatte og frem ledige stillinger
4. Dele redaksjonelle saker der bedriften er sitert og nevnt
5. Lag gjerne personlig innhold (boktips, podcast-tips) uten å være privat
6. Synliggjør fakta og statistikk på en engasjerende måte
7. Post bilder av deg selv og andre. Bruk gjerne nærbilder slik at følgerne ser deg
8. Ha luft i teksten
9. Tagg kun folk som er relevante for innlegget ditt
10. Legg gjerne ut korte filmer med tekst som oppsummerer tema og løsninger
Fallgruver
11. Lenker med manglende innhold
12. manglende linjeskift
13. Bilder av power-point slides
14. Bilder av bakhoder til folk/forsamlinger
15. Bilder fra stock
16. Komplekse grafer og årsrapport
17. Video uten undertekst
18. Dropp gjerne hashtags – de har ingenting å si for rekkevidden
Hvordan skrive innlegg?
1. Still relevante spørsmål – ha en stoppeffekt
2. Vær kreativ med layout
3. Substans er gull: lengre innlegg fungerer ofte godt. Meningsbærende innhold er fint
4. Tagg kun relevante personer
5. Lag innhold med mennesker
6. Ha en form for call to action. På den måter spiller du også på lag med algoritmene
7. Vær konsistent – vær til stede og skap verdi for følgerne