Bedre Tjenester er en nettsatsing som gir råd og praktiske verktøy som politikere, innkjøpere, leverandører og ansatte trenger for å lykkes med konkurranseutsetting av offentlige tjenester. Vi har delt anbudsprosessen opp i 14 trinn fordelt på 4 faser. De fire er:
• Velge tjenester - Les mer
• Utvikle og anskaffe tjenester - Les mer
• Drifte tjenester - Les mer
• Forbedre tjenester - Les mer

Veien til bedre tjenster har vi delt inn i 14 trinn. Se under.

DRIFTE TJENESTER

11 Overføring av oppgaver og ansatte

Ansatte i offentlige tjenesteområder som konkurranseutsettes, overføres i mange tilfeller til nye driftsoperatører.

Ofte forutsettes det at de nye operatørene skal behandle overføringen som en virksomhetsoverdragelse. Dette betyr at de ansatte tilbys de samme lønnsvilkårene som de tidligere hadde ut den gjeldende tariffperioden. Hvorvidt det er rettslig adgang til å forutsette at overføringen skal anses å være en virksomhetsoverdragelse dersom overføringen faktisk ikke oppfyller arbeidsmiljølovens vilkår for at noe skal være en virksomhetsoverdragelse, er et åpent spørsmål. Årsaken er at det ikke nødvendigvis vil være en fordel for de ansatte å få sine ansettelsesforhold videreført hos den nye operatøren fremfor å forbli ansatt i kommunen. Det bør derfor foretas en grundig vurdering av om utsettingen vil kunne oppfylle arbeidsmiljølovens vilkår om virksomhetsoverdragelse før man eventuelt setter dette som vilkår i anbudsprosessen.

Ved en virksomhetsoverdragelse følger det av § 16-2 hva som er konsekvensene av dette for henholdsvis arbeidstaker og arbeidsgiver. For arbeidstakere får virksomhetsoverdragelsen i utgangspunktet ingen konsekvenser. Formålet med reglene er nettopp å sørge for at arbeidstakerne ikke skal bli skadelidende fordi virksomheten de jobber i overføres til noen andre. På den annen side krever ikke loven at de skal få en bedre rettslig posisjon enn det de hadde hos den opprinnelige arbeidsgiveren. Dette betyr at arbeidstakerne beholder både rettighetene og pliktene som fulgte av arbeidsforholdet med kommunen. I praksis innebærer dette at individuelle rettigheter som lønn, arbeidstid, arbeidsoppgaver, ferierettigheter osv. fortsatt skal være de samme etter overføringen. Den nye arbeidsgiveren har imidlertid anledning til å reservere seg mot tariffavtaler, herunder særavtaler, som gjaldt hos kommunen, og dette betyr at de individuelle betingelsene som følger av tariffavtalen bare løper videre inntil tariffavtalens utløpstidspunkt eller inntil en ny tariffavtale blir gjort gjeldende for de overførte arbeidstakerne. Når det gjelder kollektives pensjonsordninger, står ny arbeidsgiver fritt til å overføre de ansatte til sin ordning, selv om denne er dårligere enn den arbeidstakerne har hatt i kommunen.

Den nye arbeidsgiveren, erververen, kan foreta akkurat de samme endringene i arbeidsforholdet som den forrige arbeidsgiveren kunne. Hvor omfattende endringer som kan gjøres, avhenger av en fortolkning av hvor langt arbeidsgivers styringsrett strekker seg, og har ingenting med virksomhetsoverdragelsen å gjøre. Når det gjelder oppsigelser, forbyr bestemmelsen i § 16-4 oppsigelser som foretas pga. av virksomhetsoverdragelsen. Derimot er ikke arbeidstakeren vernet mot oppsigelser pga. en overtallighet som oppstår etter overdragelsen eller som en konsekvens av overdragelsen, og naturligvis heller ikke mot oppsigelser som skyldes egne forhold. Det er ikke uvanlig at det oppstår en overtallighet ved en virksomhetsoverdragelse, f.eks. der to eller flere virksomheter slås sammen. I slike tilfeller vil de arbeidstakerne som er overdratt ha med seg den ansienniteten de hadde opparbeidet hos den forrige arbeidsgiveren, og utvelgelsen av overtallige hos erververen må følge helt alminnelige kriterier (kompetanse, ansiennitet og særlige sosiale forhold).

12 Samarbeide om oppgaveløsningen

Innenfor tjenestesektoren er det nødt til å være et samarbeid mellom oppdragsgiver og leverandør, dersom potensialet i tjenestens effektivitet og formål skal oppnås. 

OPS kontrakter er et godt eksempel hvor det er stort fokus på samarbeidet. Det skyldes nok at det er kostbart for begge parter om prosjektet ikke leverer, men også at erfaringene tilsier at partene må legge inn sitt beste for å lykkes optimalt. 

F.eks. kan oppdragsgiver vurdere om det fysiske forhold ved bygget som kan tilrettelegges for tjenesten eventuelt om tilgrensende oppgaver som betyr noe for logistikken til leverandøren tilpasses noe. Andre ganger kan det omhandle det oppfyllelsespresset som legges på leverandøren. Noen konkurranser trekker ut i tid, uten at oppstartsfristen forlenges. Større oppdrag hvor det skal mobiliseres mange ansatte med nye oppgaver, må få rimelige oppstartsvilkår. F.eks. er det ikke kurant at kontrakten tildeles uker eller måneder etter tiltenkt, for deretter kreve at leverandøren som fikk oppdraget skal levere en full løsning fra dag en. I noen tilfeller har en utsatt kontraktstildeling skjedd i midten av desember med krav om at landsdekkende eller regionale oppdrag skal løses første dag etter nyttår. Det er rimelig å legge til grunn at dette blir vanskelig for de nye ansatte og ledelse, men ikke minst også for de ansatte fra tidligere utfører som skal få nye arbeidssituasjoner.

Ved anskaffelser som på ett eller annet tidspunkt skal gjentas, kan det være en fordel med kontrakter som sørger for en ryddig overtagelse av kontrakten. F.eks. at informasjon om bestemte forhold skal være tilgjengelig for en eventuell ny leverandør eller at nøkler etc skal være merket.

FORBEDRE TJENESTER

13 Tilsyn med kvalitet og avtaleforhold

Ved konkurranseutsetting av kommunal tjenesteproduksjon og innføring av bestiller/utførerorganisering, er det nødvendig med rutiner for kontroll og oppfølging av kvaliteten på leverandørenes tjenesteutførelse.

Dårlig kommunikasjon mellom kunde og leverandør gjør at tjenestene gir en mindre nytteverdi for partene. Dette rammer selvfølgelig alle som berøres av tjenesten som brukere, ansatte og andre oppdrag som skal fungere opp mot tjenesten. Totalkostnadene blir ofte høyere enn nødvendig og partene er dømt til å gjenta de samme feilene ved neste anskaffelse.

Forløpende evalueringer er viktig for raskest mulig å komme inn i en god driftsfase for brukere, ansatte og bedriften.

Det er derfor utarbeidet et nytt verktøy (digitalt skjema – se lenker) som kan bidra til å øke verdien og opplevelsen på begge sider. Det skal også være et praktisk bidrag til å legge forholdene til rette for innovasjon i hver anskaffelse. Man kan godt si at skjemaet kan bidra til å fokusere på forbedringer og vil være et arkiv for momenter som har stått i veien for å tenke nytt.  Hensikten med skjemaet er åat man så tidlig i kontraktsforholdet som mulig, kan skape bevissthet om hvilke krav og forventninger som stilles til en den konkrete leveransen og bidra til forbedringer hos både oppdragsgivere og leverandører.

Hovedpunktene i evalueringsprosessen er:

  • Opplysninger om oppdraget
  •  Evalueringsprosessen
  • Leveringssikkerhet
  • Kvalitet, løsningsevne, kompetanse
  • Samarbeid og oppfølging
  • Implementering, opplæring og utfasing
  • Samfunnsansvar
  • Økonomi og fakturering
  •  E-handel/E-faktura /Ordrebehandling
  • Vurdering av kontrakt

Det faktiske tilsynet og informasjonsinnhenting.
Informasjon som samles inn ved ulike tilsyn kan inneholde opplysninger som krever særskilte oppbevaringsmåter. Det gjelder opplysninger som omfattes av personvernloven og det kan være forretningshemmeligheter. Forvaltningsloven har bestemmelser om taushetsplikt. Forvaltningen plikter å hindre at andre får adgang til informasjon om «tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår».

Ut fra type oppdrag eller tjeneste, kan det følge med tilsynsoppgaver av lovbestemt art. Ved renholdskontrakter har oppdragsgiver et såkalt "påseansvar". I hovedsak omhandler dette å kontrollere ved jevne mellomrom at leverandøren lønner etter såkalt allmenngjort lønn. Innenfor helseområdet, så kan dette være krav til tilbudet, lovbestemt oppfølgning av brukere eller pasienter etc.  

Innhenting og bruk av slik informasjon som ovenfor skal brukes til det formål som gir hjemmel for tilsynet. F.eks. skal ikke informasjon om interne lønnsforhold og økonomiske beregninger, brukes som bakgrunnsinformasjon til nye forhandlinger med leverandøren. Her må tilsynet og kontraktsforhandlinger håndteres med skott som ikke fører til misbruk av informasjon. 

14 Kontraktsoppfølging

Hvordan forberede ny anskaffelsesprosess?

En oppdragsgiver som har fulgt opp leverandøren på en god måte, vil ha en enklere jobb i denne fasen enn en som plukker frem gammel kunngjøring og baserer seg på den informasjonen som var mer eller mindre riktig for fire år siden.

Alle stadiene ovenfor gir viktig informasjon til når anskaffelsen skal skje på nytt. F.eks. er det ikke sikkert at en ny konkurranse som fører til redusert eller samme pris, er en anskaffelse som må anses som vellykket i seg selv.

Oppdragsgivere bør f.eks. intervjue eksisterende leverandør om forhold som kan gi bedre eller enklere leveringsforhold, vurdere å åpne kriterier eller krav som fører til utdaterte løsninger, se på forhold som kan påvirke sykefravær, finne bedre balanse i kontrakten etc. Dette er forhold som sjelden har motstridende interesse og kan gi gevinster på rett måte.

Se Anskaffelsesundersøkelsen 2022

Eksempler

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?