Fallende marginer
Kaltenborn viser til at veksten innenfor service- og handelsbransjene tildels er langt svakere enn i industri og byggenæringen.
– Gjennomgående for våre bransjer er vekst i tjenester, men med fallende marginer. Dette er en helt annet bilde enn for industri og byggenæringen, presiserer Kaltenborn om forventingene til årets lønnsoppgjør. - Fellesnevneren er lønn som største kostnadspost. Lønnsoppgjøret blir derfor svært viktig for våre medlemmer. En høy lønnsvekst vil få langt større konsekvenser i våre bransjer som er arbeidsintensive og har lave marginer.
Tall og Trender 2023, bransjerapportene for de seks bransjene i NHO Service og Handel, ble offentliggjort i dag under det årlige konjunktur-seminaret. Øystein Dørum, NHOs sjeføkonom, og Knut Erik Rekdal, analyseansvarlig i NHO Service og Handel, gjorde et dypdykk ned i bedriftenes økonomiske situasjon og fremtidsutsikter.
– Det vi ser er at marginene har blitt svekket etter kostnadssjokkene i utgangen av pandemien. Tre av ti bedrifter innenfor kantinedrift, renhold, og vaktmestertjenester gikk med underskudd i 2023.
Endret forbruk
Hun viser også til handelsbransjen som har store utfordringer med varelagre og fallende driftsmarginer i alle varehandelskanaler etter pandemien.
– Innenfor handel ser vi blant annet at forbrukerne har vridd forbruket mot tjenester, samt mot kjøp i utlandet etter at grensene ble åpnet etter pandemien. I tillegg til dette har økte renter og høy inflasjon redusert forbrukerens kjøpekraft.
Medlemsundersøkelsen for mars viser at selv om det er større optimisme enn tidligere så er andelen av bedriftene i NHO Service og Handel som har hatt lavere omsetning de siste fire ukene større enn andelen som har hatt høyere omsetning. 17 prosent av medlemsbedriftene forventer en nedgang/forverring i markedssituasjonen de neste 6 månedene.
Se opptak fra konjunkturseminaret
Lenke til rapportene fra Konjunkturseminaret.