Startskudd for 7000 arbeidsgivere og over 150.000 ansatte. - Forhandler på vegne av en stor og viktig næring

Publisert

Anne-Cecilie Kaltenborn er adm. dir i NHO Service og Handel. Foto: Pressure

I dag starter lønnsforhandlingene for en av de største næringene i Norge. I løpet av de to neste månedene skal store tariffavtaler forhandles.

Service- og handelsbedriftene leverer tjenester av, for og til mennesker. Tjenestene er viktige for drift av de fleste bygg og institusjoner, og de ansatte består av blant annet vektere, renholdere, butikkmedarbeidere, frisører og hudpleiere. 

– NHO Service og Handel er NHOs største landsforening målt i antall bedrifter og nest størst målt i antall ansatte. Vi forhandler på vegne av rett i overkant av 7.000 arbeidsgivere som igjen representerer rett i overkant av 86.000 årsverk og cirka 150.000 ansatte. Dette er arbeidsgivere som er stolte over sine ansatte, sine tradisjoner, og sitt lokale fotavtrykk, men som i lengre tid har kjent at skoen trykker ekstra hardt. Det sier administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn. 

Bedriftenes økonomiske situasjon

  • NHO Service og Handel forhandler på vegne av rett i overkant av 7.000 arbeidsgivere som igjen representerer rett i overkant av 86.000 årsverk og cirka 150.000 ansatte.
  • Totalt 12 tariffavtaler skal forhandles mellom april-juni 2024. 
  • Gjennomgående for bransjer er vekst i tjenester, men med fallende marginer. Marginene har blitt svekket etter kostnadssjokkene i utgangen av pandemien.
  • Fellesnevneren er lønn som største kostnadspost. En høy lønnsvekst vil få langt større konsekvenser i NHO Service- og Handel sine bransjer som er arbeidsintensive og har lave marginer.
  • Service- og handelsnæringen er opptatt av å sikre levedyktige bedrifter. Det gir mulighet for å skape og opprettholde trygge arbeidsplasser og holde sysselsettingen i Norge oppe.
  • I en tid med stor konkurranse om arbeidskraften er det viktig for bedriftene å kunne rekruttere ansatte og på holde fast på personell med viktig kompetanse.
  • Medlemsundersøkelsene fra NHO Service og Handel viser en større grad av pessimisme enn optimisme blant medlemsbedriftene med tanke på dagens marked.
  • Helt siden sommeren 2022 har det vært flere pessimister enn optimister blant NHO Service og Handels medlemmer.  
  • På spørsmål om markedsutsiktene de neste seks månedene så svarer en større andel av bedriftslederne at markedet vil forverres snarere enn forbedres. 
​Renhold først ut 

I løpet av april, mai og juni skal 12 tariffavtaler forhandles. Først ut er renholdsoverenskomsten som starter 16.april, der NHO Service og Handel forhandler med Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF). Tariffavtalen får virkning for over 10 000 årsverk i NHO Service og Handels medlemsbedrifter. Bransjen har høy andel bedrifter med tariffavtale, og samtlige store NHO-medlemmer på renhold har inngått tariffavtale. 

– Våre forhandlinger med NAF er sentrale for hele renholdsbransjen. Renholdere ansatt i renholdsbedrift skal lønnes i henhold til satsene i Renholdsoverenskomsten også i tilfeller der renholdsbedriften ikke er bundet av Renholdsoverenskomsten, utdyper Kaltenborn. 

 Hun viser til at dette gjelder fordi tariffavtalen er såkalt “allmenngjort" 

– Allmenngjøring av tariffavtale innebærer at deler av avtalen gjøres gjeldende for alle som utfører arbeid, herunder renhold, av den art som avtalen omfatter. De allmenngjorte lønnssatsene gjelder for eksempel også i hjemmerenholdsmarkedet, utdyper Kaltenborn. 

Det er satt av to dager til forhandlinger.

Levedyktige bedrifter, trygge arbeidsplasser 

Flertallet av service- og handelsbedriftene er arbeidsintensive, der lønn er største utgiftspost. 

 – Våre bedrifter er representert i alle kommuner over hele landet. De er opptatt av å være levedyktige slik at de kan bevare arbeidsplasser over tid, og dermed holde sysselsettingen i Norge oppe. Samtidig opplever disse bedriftene lave og fallende marginer, og nå har de også fått føle kostnadssjokk på vesentlige innsatsfaktorer., presiserer Kaltenborn. 

 Pessimisme i markedet  

Medlemsundersøkelsene fra NHO Service og Handel viser en større grad av pessimisme enn optimisme blant medlemsbedriftene med tanke på dagens marked. I løpet av vintermånedene har dette holdt seg på et stabilt lavt nivå. 

Når bedriftene blir spurt om markedsutsiktene de neste seks månedene så svarer en større andel av bedriftslederne at markedet vil forverres snarere enn forbedres. Helt siden sommeren 2022 har det vært flere pessimister enn optimister blant NHO Service og Handels medlemmer.  

– Noen av årsakene til pessimismen er kostnadssjokket bedriftene har opplevd i etterkant av pandemien, stigende renter og inflasjon, påpeker Kaltenborn. 

– Uansett vil samfunnet fortsette å ha behov for disse tjenestene, og bedriftene er opptatt av å kunne rekruttere ansatte og å holde fast på personell med viktig kompetanse i en tid med stor konkurranse om arbeidskraften – det er med dette brede bakgrunnsbildet bedriftene går inn i lønnsoppgjøret, avslutter Kaltenborn. 

 

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?