De ansatte er nær på andre mennesker og kan ikke løse oppgave sine via Skype. De ivaretar menneskenære og ofte kritiske støttefunksjoner for at samfunnet skal gå rundt. I den truende situasjonen mange bedrifter er i nå, er vi på ditt lag og arbeider for å gi deg trygghet, slik at du kan løse oppgavene. Gjennom helgen vil vi tilby telefonvakt, slik at du har noen å ringe til, forteller Anne Cecilie Kaltenborn, adm dir i NHO Service og Handel.
Äkutt bortfall av oppgaver
Samtidig som noen bransjer opplever akutt bortfall av oppgaver, som frisører, flyplassansatte og utelivstjenester, opplever andre at deres samfunnsnytte blir verdsatt mer enn noen gang. De siste ukene har verdien av smitterenhold, smittevern, desinfisering blitt satt i høysetet, og mange har forstått hvor viktig det daglige renholdet er for folkehelsa.
For alle gjelder utfordringene med at ansatte kan ha havnet i karantene. Jeg opplever at alle nå har forståelse for de drastiske tiltakene som settes inn for å sikre at vi får kontroll på smittespredning. Kostnadene ved å komme inn for sent er utålelig mye større enn kostnadene ved preventive tiltak, minner Kaltenborn om.
God dialog med regjeringen
Men for arbeidsgivere i tjeneste- og handelssektoren utgjør lønn en mye større andel av kostnadene enn i andre sektorer, og derfor treffer en epidemi som dette særlig hardt hos våre medlemmer. Heldigvis har vi god dialog med regjeringen, og ser at i første bølge av tiltak viser de at de ser våre utfordringer. De neste ukene må vi bistå bedriftene med å gjennomføre tiltakene, avhengig av bransje og situasjon, og så vil vi også være tett på regjeringen for å sikre at en eventuell fase 2 med tiltak også treffer behovene i næringslivet, slik at vi ivaretar både menneskene, funksjonene og den langsiktige sysselsettingen.
Medlemmer med spørsmål relatert til koronaviruset
1. NHO Service og Handels advokater er tilgjengelige på telefon: 47 68 73 84.
2. Du kan finne svar fra NHOs advokater på nho.no
3. Chat: Logg deg på Arbinn.no. Velg kontakt, chat og spørsmål om korona. Medlemssenteret vil da hjelpe deg videre. Ved juridiske spørsmål vil de sette deg over til riktig person.
4. Ring NHOs medlemssenter på 23088440. De setter deg i kontakt med riktig person. Chat og telefon er åpent fra kl 08:00 til kl 20:00 og i helgen fra kl 10.00 - 14.00