Arbeidsmiljø og oppfølging av langt eller gjentakende sykefravær er viktig i den nye avtalen om et inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen). Avtalen gjelder frem til 2022 og målet er å redusere sykefraværet med 10 prosent fra 2018-nivå, samt redusere frafallet fra arbeidslivet.
Alle bedrifter i Norge kan nå kalle seg en IA-bedrift, men skal du ha tilgang på virkemidlene som ligger i avtalen, må du gjøre en innsats.
Dette må du ha på plass:
- Du må kunne vise at ledelsen og de ansatte i bedriften samarbeider om arbeidsmiljøarbeid.
- Dere må drøfte internt om dere vil benytte en utvidet egenmelding slik det har vært praktisert gjennom IA-avtalen (maks 24 dager pr 12 måneder, maks 8 dager sammenhengende) eller om dere skal begrense denne til folketrygdlovens bestemmelser (maks 12 dager pr 12 måneder, maks 3 dager sammenhengende).
- En annen mulighet er å lage en lokal ordning som for eksempel en mellomting mellom disse.
- Det er viktig at leder og ansatte er enige om hva som gjelder i bedriften.
Se Utvidet egenmelding - hvordan få best utbytte av ordningen?
Dette kan du få:
- Tilgang på en kontaktperson hos NAV Arbeidslivssenter som kan bistå dere (gratis). IA-bedrifter som allerede har en fast kontaktperson, vil kunne beholde denne.
- Søke om ekspertbistand i vanskelige enkeltsaker med lange og/eller gjentakende fravær der tilrettelegging på arbeidsplassen ikke fører frem.
- Utvalgte bransjer har fått midler for å målrette partsarbeid for bedre arbeidsmiljø og lavere sykefravær, disse er:
- Byggenæringen (BNL)
- Matnæringene (NHO Mat og Drikke, Sjømat Norge)
- Norsk Industri (hjelp til omstilling) og Norsk Olje og Gass
- Persontransport (Spekter) Her deltar NHO Transport
- Sykehusene (Spekter)
- Barnehager (KS)
- Sykehjem (KS) Her deltar NHO Service og Handel
Det utvikles en Arbeidsmiljøportal for verktøy og veiledning. Denne utvikles av Arbeidstilsynet i samarbeid med NAV, Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) og Idebanken.