Å være dyslektikeren på jobb
"Å være dyslektikeren på jobb" av Marthe Roel Løken, bacheloroppgave i sosiologi ved NTNU fra 2019. Oppgaven er basert på dybdeintervjuer med tre dyslektikere om erfaringer fra skole og arbeid.
"Å være dyslektikeren på jobb" av Marthe Roel Løken, bacheloroppgave i sosiologi ved NTNU fra 2019. Oppgaven er basert på dybdeintervjuer med tre dyslektikere om erfaringer fra skole og arbeid.
Hovedpunkter er som følger (bearbeidet av Chat GPT):
1. Vanskelig skolegang:
• Betydelige utfordringer i skolen på grunn av dysleksi.
• Mange får diagnosen sent og ikke tilstrekkelig støtte tidlig i utdanningsløpet.
• Sosiale nettverk for støtte er viktig strategi for å håndtere utfordringene.
2. Utfordringer i arbeidslivet:
• Arbeidslivet presenterer nye utfordringer, som behovet for å skrive korrekt og raskt.
• Dyslektikere kan føle skam og usikkerhet på grunn av skrivefeil og lesetempo.
• Det er en mangel på forståelse og tilrettelegging for dyslektikere på mange arbeidsplasser.
3. Stigma:
• Dyslektikere opplever ofte stigma og negative holdninger fra kolleger.
• Mange velger å skjule sine vansker for å unngå å bli sett på som inkompetente.
4. Strategier:
• Informantene utviklet personlige strategier for å kompensere for dysleksi, som å delegere skriveoppgaver til andre eller bruke teknologi.
• De viser til stor arbeidsmoral og utholdenhet som viktige faktorer for suksess.
5. Motivasjon og hjelp:
• Sosial støtte fra familie, venner, og kolleger er avgjørende.
• Informantene nevner også betydningen av å ha en sterk indre motivasjon for å overkomme utfordringer.
Konklusjon:
Rapporten konkluderer med at dyslektikere kan oppnå suksess i arbeidslivet ved hjelp av riktige strategier og støtte, men det er behov for økt bevissthet og tilrettelegging på arbeidsplasser for å forbedre deres arbeidssituasjon. Økt kunnskap om dysleksi kan bidra til å redusere stigma og øke inkluderingen av dyslektikere i arbeidslivet.
Se oppgaven her
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?